Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sparpaket som spär på kaoset

Annons

Pressen är hård på gamla SJ. Samtidigt som de ska spara en miljard på tre år genom strukturrationaliseringar tvingas de lägga 3,5 miljarder på att rusta upp och bygga om sina X 2000.

Hundratals anställda kommer att sägas upp. Den centrala kundtjänsten i Ånge blir kvar, men 18 resebutiker läggs ner, däribland Östersunds. Det drabbar i första hand äldre resenärer som inte vill eller kan boka via nätet.

Att SJ:s resebutik i Östersund försvinner beror delvis på att allt färre köper sina tågbiljetter på biljettkontor. Men också på att SJ tvingas göra miljardbesparingar när nya konkurrenter plockar russinen ur kakan på en avreglerad järnvägsmarknad.

Ett av russinen är sträckan Stockholm-Göteborg, där SJ hämtar hem cirka 60 procent av sin vinst. Trots att SJ redan kör 18 snabbtåg och sex regionaltåg per dygn på sträckan så kommer trafiken att öka när två andra bolag tar upp konkurrensen. Trängseln betyder långsammare tidtabeller. Men också billigare biljetter. Däri ligger kundnyttan.

Trots regeringens "historiska satsning" på järnvägsunderhåll har 700 anställda inom banunderhåll sagts upp. Nu följs de alltså av flera hundra anställda inom SJ. Många befarar att tågkaoset förvärras.

Miljöpartiet kräver att all nationell tågtrafik ska återgå till SJ. Socialdemokraterna tvekar, men är beredda att pröva frågan. Låt oss hoppas att de menar allvar, för den insikt man kom fram till redan på 1800-talet, nämligen att det krävs en nationell samordning av järnvägen, den insikten gäller än i dag.