Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sommarsäsongen har inletts

Byhuset på Rödön öppnar med rörelse som tema, skulpturerna av Karl Bertil Nilsson har installerats på Jamtli, Daniel Hansson visar faderliga känslor i målningar på Urbn Arts och på Frösövallen finns Magnus Wermes underfundiga foton

Annons

I 20 års tid har nu form, konst och mode här haft en knutpunkt sommartid. Fast temat för årets utställningar är inte återblickar utan rörelse. Passande nog har caféet fått en fotoutställning av Einar Kling-Odencrants som visar dansare in action. Flera av dem är hans klasskamrater från Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm. De har bildat gruppen Svalbard Company som 25-26 juni bjuder på lite annorlunda cirkusupplevelser med handling som kretsar kring människans inre konflikt mellan intellekt och djuriska instinkter.

Henrik Ljusberg har vernissage för en utställning med måleri den 29 juni, men redan den 25:e kan man se en del av hans verk. Ljusberg har utgått från graffitimåleriets rörelse, färger och känsla och försökt överföra detta till duken. Efter en förhandstitt kan jag säga att han lyckats. Graffitimåleriet har något direkt och brutalt över sig, både i situationen och i estetiken. Det är gatans språk som talar. Ljusberg skildrar expressivt människors inre rörelser och tillstånd, i hysteriskt rött och lugnare grå-svart-vitt. Graffitins bokstäver och spraysvep finns med som former och blandas med figurativt återgivna gestalter.

Jamtli

Länsantikvarien Eric Festin ville 1944 engagera skulptören Olof Ahlberg för ett monument med motiv från Jämtlands historia och näringar. Det skulle stå på Museiplan mellan Jamtli och Landsarkivet. Sent omsider har Museiplan fått skulpturer, tack vare en donation från konstnären Karl Bertil Nilsson som under större delen av livstiden var baserad i Skåne. Det är tre granitskulpturer, varav två är ganska kända. Tjuren finns i en större version i Helsingborg, medan Tre hästar tidigare visats på Jamtli och innan dess stod den framför Nilssons villa i Ekeby. Den tredje återger en kvinnogestalt och kallas Madonnan. Det är ett modernistiskt formspråk med betoning på massa och volym, utan detaljer och naturalism. Särskilt Tre hästar påminner om Henry Moores fantasifulla verk med organiska former. Här finns även den kanske av Moore inspirerade användningen av hål i skulpturen, för att skapa en ny relation med omgivningen. Nilssons tre skulpturer livar upp en omgivande arkitektur som delvis ger ett mycket strängt intryck och bildar med sin modernism nya inslag i denna miljö.

Urbn Arts

Daniel Hansson har tidigare använt sig av figurer från Star Wars för att ge uttryck för sina upplevelser och sin samhällssyn. Nu har han i en serie målningar övergått till en King Kong-liknande estetik, men istället för att en gorilla beskyddande håller en liten späd varelse i handflatan är det en stenman. Denna stenman återkommer i olika situationer med en liten flicka. Han spricker av inre rörelser trots sin hårdhet och det är en inte allt för vågad gissning att denna stenman får agera ombud för Hanssons faderliga känslor. Hans hårda bildspråk har börjat spricka upp, jag kommer att tänka på uppfattningen att ingen intressant konst är helt maskulin eller feminin till sin natur. Gripande i en utställning utan direkta toppar eller dalar. Visas fram till 5 juli.

Frösövallen

Magnus Werme visar fram till 26 juni ett 20-tal fotografier med åtföljande sentenser. De är delar av ett större fotoprojekt som Werme presenterar i en bok. Han har tagit en bild om dagen under ett års tid och jag får verkligen känslan av att han letat efter just den situation där personer och föremål i vardagen bildar något annat än det man först såg. Dolda budskap i en vardag som lyfts till något annat i tänkvärda stillbilder.