Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarmat för unga

Sommarlovet står för dörren men föräldrarna får i regel jobba några veckor till. Då uppstår frågan - vad ska ungarna äta? Här några tips som brukar passa, oavsett om de lagar själva eller värmer maten

Annons

Mat kan antingen förberedas för att sedan bara värmas i mikrovågsugn eller gratineras i ugn. Den uppgiften klarar de flesta ungdomar som närmar sig tonåren. Är de intresserade av matlagning kanske de till och med kan ta sig genom hela processen och laga mat efter recept.

En bra tumregel är att alltid ha frukt och uppskattade grönsaker hemma. Frukt, mjölk och en smörgås funkar utmärkt som måltid för ungdomar förutsatt att de äter riktigt frukost och får lagad mat till kvällen.

Varma mackor med fint strimlad och stekt kyckling, örtkryddad färskost, skivad tomat och ett par skivor hårdost på toppen är både mättande och goda. Den dominerande kryddan är curry som tillsätts när kycklingstrimlorna steks. Passar det inte med curry kan man helt hoppa över kryddningen eller välja en annan smaksättning med exempelvis spiskummin som får kycklingen att smaka tacos.

Hamburgare är vanlig mat bland unga. Här varierar vi burgertänket med fiskburgare som är lätta att laga i eget kök. Må vara att det är en vuxen som gör grundjobbet, men sedan behöver burgarna bara värmas och ätas på tallrik eller i bröd. En mild dilldressing passar bra till oavsett hur de serveras.

Pannkakor är alla barns favorit. Och många vuxnas med, för den delen. Riktigt goda pannkakor ska vara söta och inte för hårt stekta - då blir de som hårda skivor. Med lite sockerdricka eller fruktsoda i pannkakssmeten får man galet goda pannkakor. Helst ska de serveras med färska bär, god sylt och en klick vispad grädde. Pannkakor kan förstekas och kylas för att sedan värmas i mikro vid serveringen. Praktiskt för både ungdomar och säkert för en och annan vuxen också.

Dan Strandqvist/TT

dan.strandqvist@tt.se