Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sommaren sjuder av konst

Sommaren sjuder av konst i hela länet. På Galleri Remi och Lars Bolin Gallery bjuds mixar ur samlingarna och från tidigare utställningar. Byhuset fortsätter på temat rörelse med verk av Anna Erlandsson, Maya Westlund och Ida Bratt. Frösövallen gästas av fotografen Peo Eriksson.

Annons

Galleri Remi

Från det abstrakta till det naiva. En sedvanlig blandning av måleri och grafik från tidigare utställningar visas fram till 27 juli. Senaste tillskottet är nog tre abstrakta och expressiva målningar av Elisabeth Athle. Lyssnarvanor som pendlar mellan hårdrock och klassisk musik kan förklara de skilda uttrycken. En målning påminner till och med starkt om det klassiska omslaget till Meat Loafs skiva Bat Out of Hell från 1977, med konturerna av en svart motorcykel som stiger i ett dödsföraktande hopp mot en röd himmel. Just det abstrakt expressiva är ett återkommande inslag på utställningen, av konstnärer som Kåre Henriksson och Hans-Göran Cramby. Mer oväntat är kanske ett dynamiskt verk av Xavier Grau, okänd i Sverige men etablerad i Spanien. Karin Granqvist bygger upp sköra strukturer med små penseldrag, färg och musik i skön förening. Mer naivt och poetiskt blir det när jag betraktar verk av Arne Frifarare och Elisabeth Jansson Sandhamre. Här har fantasin och färgkänslan tagit över i ett mer berättande måleri. Figurativ är även Cecilia Sikström som behandlar kvinnliga ikoner. De är inspirerade av barndomens hollywoodfilmer i svartvitt, och kanske kan omvandlingen av bilderna till färg förklara den ovanliga färg- och formuppbyggnaden. Den svartvita filmens grådagrar har blivit färgfält som ger uttryck för Sikströms känslor, tolkningar och intentioner. Hennes version av Audrey Hepburn förefaller ovanligt tuff och kylig, kanske ett feministiskt statement?

Lars Bolin Gallery

De pastosa målningarna av Thomas Henriksson är starkt närvarande både genom ett intensivt uttryck och genom en påtaglig betoning av måleriets yta. Det är abstrakt och har något urbant över sig. En målning påminner om Strindbergs oroliga, grå ovädersmoln. Lars Bolin har luftat samlingarna och visar ett urval fram till 27 juli. Här återfinns bland annat hans två tidstypiska målningar av Birgit Ståhl-Nyberg med stressade människor i tunnelbanemiljö. Stig Sjöberg är en lite underskattad konstnär som numera målar ganska abstakt, men här är företrädd med två tidiga figurativa målningar. Den ena har något av Primus Mortimer Petterssons verk över sig i färger och naiva behandling av form och perspektiv. Petterssons eget bidrag är en tidig landskapsmålning som inte alls har något av den senare så fria färgskalan över sig. Jan Albert Carlssons lätt surrealistiska målningar visar miljöer som verkar så bekanta, men ändå inte. För att bara nämna några. Här är fullt av gamla bildbekanta, men ändå finns chansen att upptäcka något nytt.

Byhuset på Rödön

Teckningar, grafik och installationer på temat rörelse. Ida Bratt är rikt företrädd med collageliknande teckningar med många streck, linjer och figurer. Här och var finns texter som "Art is the tool to create a better society". Det är en situationsanpassad utställning där teckningarna ramats in av fönsterrutor och liknande. Det är drivna teckningar som kanske ibland kunnat utvecklas mer. När det blir mer komplext och genomtänkt blir det mer intressant. Hennes "Tjejtsarinnor" visar tre kvinnor i olika åldrar i en urban miljö. Den yngsta verkar mest fri och handlingsför, det är lätt att läsa in ett generationsbudskap om hur utvecklingen har gått från att kvinnor var objekt till att bli handlande subjekt. Maya Westlund har skapat en grupp skulpturer i ett träliknande isoleringsmaterial. Det är rävar och kattliknande djur i en grupp som tycks insjunkna i en dialog med varandra. I tre torrnålsgravyrer har Westlund avbildat rävar iklädda tyger och dräkter som för tankarna till indianska civilisationer. Här är det förstås svårt att undvika paralleller med Ernst Billgrens sagoinspirerade konst. Anna Erlandsson visar installationen 63 grader Nord med en kajak i glittriga tyger och med detaljer av ben, samt I Lust och Nöd. Den senare fyller utställningsrummet med Gabriella Carlssons sång. På utställningen visas kortfilmen I Lust och Nöd där Anna Erlandsson skidar med full brudutstyrsel. Filmen är projicerad på det långa släpet av samma brudutstyrsel som även den alltså visas på utställningen. En effektiv illustration av (fåfäng) strävan efter kärlek och äktenskap. Visas till 26 juli.

Frösövallen

Peo Eriksson har med hjälp av datorprogrammet Gimp manipulerat färgerna i sina fotografier på ett sätt som motsvarar hans känslor. En slags expressionism i den digitala tidsåldern, med skickliga färgkompositioner. Men här finns även en dos miljömedvetenhet och det ger andra betydelser till de ofta vackra landskapen. "Giftiga" färger i bilderna skulle ju lätt kunna få sin motsvarighet hos själva motiven. Det är både tankeväckande och fascinerande att se dessa bilder i den natursköna och turistiga miljön på Frösövallen. Visas fram till 7 augusti.