Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snömannens tuffa bror

Skoda Yeti har fått en rejäl ansiktslyftning och dessutom en lite äventyrligare brorsa - Yeti Outdoor. Fast Skoda är mästare på att göra stora förändringar nästan osynliga, så titta noga.

Annons

Efter fyra år och 280 000 tillverkade exemplar har Skoda piffat upp den lilla lådbilen Yeti. Enbart i Sverige har det sålts 6 000 Yeti och för ett par veckor sedan rullade den nya upplagan in hos återförsäljarna.

En uppdaterad front, utan de runda lyktorna mellan huvudstrålkastarna, har gett bilen en annan karaktär. Samtidigt har den fått bixenonstrålkastare och dagsljusbelysning med led-lampor. Kylargrillen är ny och Skoda-emblemet har fått en mer fristående placering.

I den tvärt huggna aktern märks också några nya pressveck. Men allt det här kräver en kännares öga för att upptäckas. Det som fortfarande dominerar och ger bilen dess typiska karaktär är förstås den praktiska lådformen.

På insidan är det mesta sig likt, även om ratten har gjorts om och det nu går att få backkamera och nyckelfritt system med startknapp. Det mesta andas Volkswagen, det vill säga logiskt, välgjort och - lite tråkigt.

Den kanske mest väsentliga nyheten är att 2014 års upplaga av Skoda Yeti kommer i två versioner, där den mer äventyrsbetonade varianten kallas Outdoor och förväntas klara lite tuffare terräng. Underredet täcks av skyddsplåtar och de så kallade frigångsvinklarna är snävare för att minska risken för att köra fast. Genom att trycka på knappen "off road" ändrar man antispinnsystemet så att bilen tar sig fram även om ett eller två hjul blir hängande i luften. Dessutom bromsar systemet bilen automatiskt i branta och hala utförslut, så att risken för att börja glida i sidled minimeras.

De motorsvagare bensinversionerna av nya Yeti, på 105 respektive 122 hästkrafter, går enbart att få med framhjulsdrivning, vilket även gäller dieseln på 105 hästar. 170-hästarsbilen, som vi kör, går tvärtom bara att få med fyrhjulsdrivning (Haldex generation 5). Däremellan kan kunden själv välja mellan 4x2 och 4x4. Sex av tio svenska köpare har hittills valt det sistnämnda.

I provbilen sitter en 6-stegad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) som höjer priset på bilen med 16 000 kronor.

Skoda är inte längre något lågprismärke, men å andra sidan är bilarna lika välbyggda som sina tyska kusiner. Motorer, växellådor och elektronik kommer från samma lagerhyllor. Provbilen kostar nästan 300 000 kronor! Men med framhjulsdrift, 105-hästarsmotor och manuell låda köper du den för 194 000 kronor. Och då får du fortfarande klassens kanske vettigaste bil.

Rolf Gildenlöw/TT

rolf.gildenlow@tt.se