Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smalare utbud gör rean lönsam

/
  • I flera år har det spekulerats om bokreans eventuella död. Men bokhandeln släpper inte taget utan satsar på årets rea, om än i mindre format. Foto: Anders Wiklund/Scanpix

I fjol talade olyckskorpar om ett ödesår för bokrean. I stället blev rean lönsammare än på flera år.

Annons

Men det är knappast en ökad försäljning som ligger bakom vinsten – snarare har de stora kedjorna anpassat kostymen efter nya tider.

Det verkar som om branschen har hittat formen för rean, efter att några år brottats med sviktande lönsamhet. Genom att helt enkelt köpa in färre reaböcker blir man inte heller stående med osålda, kostsamma lager.

– När rean har minskat successivt har vi på Bokia löpande dragit ner på sortimentet. Det gör förstås att vi säljer mindre också, vi blir själva delaktiga i det. Men vi måste anpassa oss. I dag löper rean över en kortare period än tidigare också. Det behöver inte vara en nackdel, säger Martin Barden, vd på Bokia.

Ur lönsamhetsperspektiv slår julhandeln februarirean med hästlängder, men Martin Barden säger ändå att Bokia kommer att fortsätter satsa på rean.

– Rean är en bokfest och det finns många anledningar att hålla intresset för den vid liv.

Bokrean är förlagens sätt att göra slut på sina lager. De skickar ut sina realistor som bokhandlarna får beställa från.

Tidigare var det vanligt att trycka särskilda reaupplagor, med billigare papper och lättare pärmar, men det verkar vara ett fenomen på utdöende.

Utmaningen för bokhandlaren är att lägga sig på rätt nivå för att sälja så mycket som möjligt på rean.

Till skillnad från de ordinarie upplagorna får bokhandeln inte returnera reaböckerna till förlagen – det man inte lyckas sälja står man kvar med.

Mer läsning

Annons