Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Små festivaler i skuggan av drakarna

Festivaldöd? Glöm det. Besökarna ökade i fjol och mycket tyder på att de mindre festivalerna blir fler.
– Trycket är jättestort på små festivaler, säger Joppe Pihlgren från föreningen Festivalsverige.

Annons

Krökbacken, Geggan och Knorrfest. Ringer det någon klocka? Inte det. Vad sägs om Frasses Fixarfest då? Nehej, inte det heller. Men kanske låter Urkult mer välbekant?

I fjol blev Bråvalla Sveriges genom tiderna största festival med över 51 000 besökare. Men i skuggan av giganter som Bråvalla och Way Out West frodas de mindre festivalerna. En av dem är den psykedeliska rockfestivalen Psykjunta.

– Det här med festivaldöden är något som de stora kommersiella festivalerna har skapat. Vi jobbar på ett helt annat sätt och förlikar oss inte med det, säger Jessika G Hartikainen, en av festivalens grundare.

Tillsammans med sin man och fem andra startade hon Psykjunta i fjol. Gruppen arbetar helt ideellt och måste använda sig av andra strategier än de kommersiella bolagen.

– Vi letar efter band som redan är ute på turné och som vill spela mellan konserterna. Dessutom får banden en procent av vinsten i stället för en fastslagen summa, på så sätt blir de även motiverade till att marknadsföra festivalen, säger hon.

Nära Jämtland, i Västernorrland, återuppstår folk- och världsmusikfestivalen Urkult i Näsåker varje år. Hit återvänder flera länsbor och länsmusiker år efter år. I år finns både folkrockgruppen Hoven Droven och Triakel med på repertoaren. För Urkult är det lokala arrangemanget grunden, samtidigt som det internationella perspektivet alltid funnits med i rötterna.

– Vi firar 20-årsjubileum i år så Urkult blommar för fullt. Vi ser fram emot en hejdundrande festival, säger Märta Kero, som tror att de små festivalernas utbud och stämning spelar en viktig roll för många besökare.

– Man föredrar olika saker, många trivs inte på en stor festival. En mindre festival är ofta inte vinstdrivande på samma sätt heller, utan drivs av ideologi, fortsätter hon.

En annan mindre festival som det har gått bra för är Muskelrock i Alvesta. Festivalen startade för fem år sedan och försöker locka besökare genom att skapa en hemtrevlig stämning.

– Vi säljer max 1 500 biljetter. Det ska vara en liten och mysig festival, mer som en privat fest, säger Jacob Hector, en av grundarna.

Både han och Jessika G Hartikainen tycker att de små festivalerna är på rejäl uppgång. Att betalningsviljan finns råder det ingen tvekan om. En rapport från Linnéuniversitetet från i januari i år visar att 2013 var ett rekordår när det gäller betalande festivalbesökare.

– Mitt intryck är att det kommer fler och fler festivaler och speciellt sådana som är lokala och regionala, säger Joppe Pihlgren, verksamhetschef för den ideella föreningen Festivalsverige.

När TT får tag i honom sitter han i ett tåg för att träffa företrädare för festivalen Solid Sound i Uddevalla. Dagen innan satt han i möte med festivalen Skogsröjet i Rejmyre, som i fjol lockade hela 10 000 besökare.

– Det är på de mindre festivalerna som vi får fram både nya artister och nya arrangörer. Det är lite som i sportvärlden där man behöver passera olika serier innan man kommer till högstaligan. Det är viktigt för talangutvecklingen, säger han.

Jessika G Hartikainen är en av dem som precis har börjat i de lägre divisionerna. När hon nu arrangerar Psykjunta för andra året gör hon det med en grupp som till stor del består av heltidsarbetande småbarnsföräldrar.

Hon tvekar inte med svaret på frågan om det är värt mödan.

– I fjol hade vi en spelning med Merit Hemmingsson. Mitt under konserten höll hon ett tacktal till oss som gjort festivalen. För mig är hon en legend och så säger hon att hon beundrar oss. Det är uppskattning nog för att man ska känna att det här är värt att driva runt.