Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skratt är en viktig ingrediens i träningen

Fallskadorna ökar bland äldre och skadorna kan bli riktigt allvarliga. För att råda bot mot detta är Bräcke en av landets kommuner som startat en balansskola.

Annons

Balansskolan började i våras med en grupp på åtta personer och två grupper är planerade för hösten. I torsdags träffades de nio deltagarna i samlingssalen på Gimsätra serviceboende i Bräcke för att träna.

En av deltagarna är Catarine Tunegård från Sörviken som åker sex mil tur och retur för att kunna delta.

– Jag ramlade första gången år 2004 och slog i huvudet när jag var ute och gick på isen och då skadade jag nacken, säger hon. Sedan var det lugnt fram till förra året då jag utan förvarning föll handlöst på köksgolvet.

Hon åkte till hälsocentralen i Bräcke när hon kommit till sans igen, men hon minns inte riktigt vad de sa.

– Jag har yrsel, då spänner man sig och håller i väggarna för att få stöd när man går. Jag har gått artrosskola på sjukgymnastiken och där såg jag en lapp om balansskolan, blev nyfiken och anmälde mig direkt. Det känns riktigt bra.

Denna gång var det just yrsel som projektledaren Maja Söderholm fokuserade på under teoripasset.

– 30 procent av personer över 65 år har någon typ av yrselproblem, och 60 procent av dem över 80 år, säger hon. Det finns flera typer av yrsel, central, perifer och psykogen yrsel, som ger olika upplevelser.

– Ibland blir det som en karusell, man känner sig ostadig. Ibland blir det som gungningar och man får en svimningskänsla. Detta ger förstås upphov till rädsla. Men åldrandet i sig bidrar också till yrsel.

Yrsel kan man även få om inte blodtrycket är som det ska, genom biverkningar av läkemedel, neurologiska skador, ångest, stress eller nedsättning av syn och hörsel. Det kan förstås behandlas.

Så är det dags för deltagarna att sätta i gång med specifika övningar, under ledning av sjukgymnasterna Maja Söderholm, Katrine Holmlund, Sara Öhlén och Erica Fransson. Övningar som ska hjälpa dem att klara vardagen bättre.

Här tränar de att stå på ett ben, gå som en pingvin, lyfta ben på stolar och ta sig upp från golvet utan stöd. Svetten lackar, deltagarna sliter men de har kul. Det som märks mest är alla glada skratt och vips är träningstimmen slut för den här gången.