Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skräll av Alx i testkörning inför TTA-debuten

Alexander Danielsson överraskade stort i det första testet inför helgens TTA-lopp på Anderstorp. Alx tog en andraplats bakom Fredrik Ekblom.

– Visst är det en skräll, säger Danielsson.

Annons

Det slog verkligen gnistor om både Alx och om fredagens test som helhet.

Andraplatsen av den förre Östersundskillen var lika stark som överraskande. Särskilt mot bakgrund av att Alx nästan helt saknar körvana i sin nya bil, men också genom att han mötte idel ädel racingadel.

– Det pratas om att det här är det starkaste startfältet någonsin i svensk banracing. Så visst är det en skräll att jag var tvåa, berättar Alx, som slog förare som Richard Göransson, Robert Dahlgren, Robin Rudholm, Tommy Rustad och Thed Björk.

Gnistor slog det också från himlen. Ett tungt åskväder drog efter lunch in över Anderstorp med enorma blixtar som faktiskt slog ut tidtagningssystemet.

– Det dundrar för fullt just nu och det kommer inte att bli några fler tester i dag, berättar Alx under eftermiddagen.

Det innebär att Danielsson kommer att kvala som näst bäste förare under lördag förmiddag. Själva tävlingen avgörs på eftermiddagen.

Frågan är om Alx kan konservera den plötsliga toppformen? Själv är han inte helt säker med tanke på att han är en nybörjare i sin citroën.

– Jag har en checklista som jag ska försöka beta av så fort jag kan. Det är en hel vetenskap. Till exempel hur däcken värms upp, hur balansen är och när jag tappar fästet, hur växellådan beter sig, allt om motorn, var bromspunkterna sitter, med mera. Vårt bekymmer nu är att få till så att däcken håller i mer än ett par varv.

Däcken lär bli rejält åtgångna på den förra F1-banan vars karaktär framförallt handlar om ett antal långa rakor. Den längsta är 1 kilometer, längst i Sverige och jämförbar med de värsta i F1-världen (framförallt på Monza).

Resultat av test 1 (topp–10): 1) Fredrik Ekblom Volvo S60 1:34.393, 2) Alx Danielsson Citroën C5 +0.074, 3) Richard Göransson BMW SR +0.194, 4) Robert Dahlgren Volvo S60 +0.414, 5) Robin Rudholm Saab 9-3 +0.609, 6) Tommy Rustad Volvo S60 +0.997, 7) Thed Björk Volvo S60 +0.999, 8) Stefan Söderberg Citroën C5 +1.039, 9) Mattias Andersson Saab 9-3 +1.052, 10) Andreas Ebbesson BMW SR +1.077.