Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SKPF

Annons

Tisdagen den 11 juni startade ett 40-tal pensionärer sin bussresa från travet i Östersund till Sollefteå, för att besöka Tulpanfestivalen där.

Vid ratten satt Karl Erik Backeryd, så vi kände oss trygga.

Väl framme blev det kaffe och god stut. Därefter fick vi höra berättelsen om hur holländare kommit till Sollefteå för att startat upp tulpanodling där.

Vi serverades lunch, som bestod av grillad lax med tillbehör. Vi åt ute i ett tält. Det var lite kallt, men det gick bra.

Sedan gick vi runt och tittade på olika tulpaner, och fick möjlighet att köpa med oss några hem.

Det var en annorlunda men mycket trevlig upplevelse.

På hemvägen åkte vi upp till Halstaberget i Sollefteå och fick se den fantastiska utsikten därifrån. Vi fick även gå in och titta i det nyrenoverade hotellet, som är mycket tjusigt.

Efter det gick resan hemåt. Alla tyckte att det hade varit en trevlig dag.

Den 30 augusti hade vi höstupptakt med surströmming i Handog. Vi var 51 deltagare, varav många åkte buss och andra åkte bil. Karl Erik Backeryd såg till att vi kom dit och hem. Som vanligt fick vi ett fint mottagande med surströmming och tillbehör, kaffe och en jättegod rulltårta. Alla åt, sjöng och var glada. Tord Wiken och Pia stod för musiken, som samtliga åhörare tyckte om. Dansen tog sedan vid och många dansanta nötte dansgolvet.

Vi hade även ett lotteri, där tio vinster var bröd.

Tiden går fort när man har roligt. Snart var klockan 22.00 och det var dags att åka hem. Ett riktigt glatt gäng äntrade bussen och tyckte det hade varit en trevlig kväll.