Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Sköts väldigt taffligt"

De senaste två veckorna har både den fasta och mobila telefonin under långa perioder varit helt utslagna i Hotagsbygden.
Något besked när det kommer fungera igen har inte de boende fått.
– När man ringer Telia för att få svar så hamnar man i telefonkö och så bryts det innan man kommer fram, säger Hans Andersson, fritidsboende i Rörvattnet, luttrat.

Annons

Det är en vacker men lite blåsig sensommardag när LT träffar Hans Andersson och hans fru Lillemor vid den numera nerlagda butiken i Rötviken. Hans och Lillemor har sommarboende i grannbyn Rörvattnet, sex kilometer bort.

– I över två veckors tid så har både den fasta telefonin och den mobila telefonin varit nere, säger Hans.

Telefonin försvann under det stora åskovädret för ett par veckor sedan.

– Men det har hänt förut. Problemet är att när det händer så repareras det inte, säger Hans.

Lillemors mamma har ett trygghetslarm som är knutet till den fasta telefonin och har därför inte heller fungerat.

– Det är många åldringar som bor här omkring och är beroende av trygghetslarm. För dem är enda alternativet att flytta in på (ålderdoms)hemmet, säger Hans.

Den bristande telefonin skapar ibland absurda situationer. Hans och Lillemor berättar att de boende blivit informerade om att de ska ta sig till brandvärnet i Rötviken och där trycka på larmknappen i händelse av att de drabbas av sjukdom och inte kan ringa 112.

– Om man får hjärtinfarkt så ska man åka och trycka på larmknappen och sedan åka hem och vänta på ambulansen, säger Hans syrligt.

Hans och Lillemor har försökt att ringa Telia och felanmäla.

– När jag ringde senast så var det 48 minuters väntetid. Efter 40 minuter bröts samtalet, säger Hans.

Rena rama Moment 22 alltså.

Några besked om när telefonin är fullt fungerande har inte Hans och Lillemor fått.

– Det hela sköts väldigt taffligt. Man får en känsla att inte ens Telia har koll på vad som händer, säger Hans.

Marcus Haglund är pressinformatör på Telia.

– Det jag kan säga är att vi inte har några större fel. Däremot tror jag att det är många enskilda kunder som har avbrott, säger Marcus.

De senaste veckorna har det varit längre svarstider hos Telia på grund av de kraftiga ovädren som slagit ut mycket telefoni.

– Det är viktigt att kunder ringer och felanmäler. Vi har lite längre tider

Hur ska man felanmäla via telefon om telefonen inte fungerar?

Det kan vara lite knepigt. Förhoppningsvis så har man någon anhörig Alternativt att man gör det via internet om man har internetuppkoppling, säger Marcus Haglund.

När kommer Telia att ha jobbat ifatt det som hände under ovädren?

– Vi ser faktiskt ljus i tunneln. För två veckor sedan var det som värst. Sedan blev det bättre men sedan kom det ett till oväder natten till måndag. Då sköts det tillbaka igen. Men generellt sett så ska vi ha åtgärdat problem inom tre arbetsdagar. I Jämtland just nu ligger det på sju dagar.