Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolstarten kassako för handeln

Skolstarten är inte bara en stor händelse för eleverna. Handlarna gnuggar händerna då nya kläder, datorer och block ska införskaffas inför det nya läsåret.

Annons

– Skolstarten är en bra period för framförallt branscherna kläder, skor och sport och fritid, då vi handlar mer kläder inför skolstarten. Detta gör vi egentligen oavsett väder, det är inte så väderkänslig konsumtion just vid skolstarten, säger Elin Gabrielsson, analytiker på HUI Research.

Många handlare brukar tro på ökad försäljning under den här perioden, och förra årets förväntningar motsvarades av den faktiska försäljningen, enligt Svensk Handels avstämningar.

– Man ser att det är ett allmänt uppsving. Det är mycket man kan se som köps till skolungdomarna, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Köper nytt

Enligt en marknadsundersökning som Yougov gjort på uppdrag av Tradera spenderas drygt 1 400 kronor per barn i åldrarna 7–12 år inför skolstarten.

Undersökningen visar även att konsumenternas vanliga köpbeteende ändras under perioden. Nära 60 procent av föräldrarna säger att de köper begagnade kläder till sina barn, men inför det nya skolåret är det blott 8 procent som uppger att de oftast köper i andra hand.

Bred försäljning

Det handlar om många olika produkter som går bra när sommarlovet lider mot sitt slut.

– Det är mycket man behöver när skolan startar igen, så det är väldigt många branscher inom sällanköpshandeln som får en ökad försäljning under den här perioden, säger Lisa Burden på Svensk Handel.

Utöver kläder och skor nämns givetvis böcker, kollegieblock, ryggsäckar och andra klassiska hjälpmedel. Men det säljs även mycket hemelektronik i form av datorer, mobiltelefoner, surfplattor och miniräknare.

Stark period

– Allt blir mer tekniskt med åren. Tidigare fick man kanske ärva föräldrarnas mobiltelefoner, men nu vill man ha den senaste mobiltelefonen, surfplattan eller datorn.

Enligt förra årets Handelsbarometer inför perioden planerade 32 procent av handlarna särskild marknadsföring inför skolstarten, och Burden noterar att det redan har börjat på sina håll.

– Det kan man ju se nu i bokaffärer och väskbutiker att det fokuseras på skolstarten. När man summerar det hela så är slutet av augusti och början på september bra för handeln, säger hon.