Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolor saknar verktyg för att hindra mobbning

Skolor saknar verktyg för att stoppa mobbning och trots kartläggningen svarar drygt två tredjedelar av de tillfrågade rektorerna i en undersökning att mobbningen har varit konstant eller ökat från föregående år.

Annons

Tidigare i år visade en rapport från skolinspektionen att skolorna är dåliga på att kartlägga mobbning. Men en i undersökning som stiftelsen Friends har gjort där de intervjuat 100 rektorer, svarar 96 av dem att de kartlägger problem med kränkning och mobbning.

Skolorna konstaterar att mobbningen förekommer men saknar rätt resurser och verktyg att få bukt med problemet. Undersökning visar att mobbningen är oförändrad eller har ökat på 64 procent av skolorna.

– Det är glädjande att se att så många skolor jobbar med kartläggning då nyckeln till att framgångsrikt motverka och förebygga mobbning just handlar om att göra ett bra grundarbete. Dock är de metoder som skolor använder idag inte tillräckligt väl utvecklade, de ger dem inte rätt underlag för att ta fram fungerande likabehandlingsplaner, säger Krister Thun, ansvarig för Friends skolverksamhet i ett pressmeddelande.

Friends har de senaste åren arbetat för att ta fram en kartläggningstjänst åt skolan. En tjänst som idag består av en webbaserad enkät som innehåller frågor för både elever och lärare samt en sammanställd analys. Kartläggningstjänsten ska göra det lättare för skolan att utveckla rutiner för en tryggare skola.