Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolan ska förmedla kunskap

Annons

Inför höstens val lanserar Folkpartiet återigen sitt förslag om ordningsbetyg i skolan. Ett förslag som FP drivit i många år, både inför valet 2006 och 2010, men lyckligtvis utan att ha fått stöd från resten av regeringen. Det är ytterligare ett instrument som lärarna får att ge skarp information till föräldrarna hur saker står till, säger FP:s partiledare Jan Björklund till Sveriges Radio.

Björklund har i många år nu kallat den skola han inte vill se för det något svårtolkade "flumskola". Ordning och reda skulle införas. Efter åtta år med Björklund som utbildningsminister är de flesta, åtminstone de flesta elever i skolan, överens om att "ordning och reda" knappast är begrepp som går applicera på dagens skola. Sverige tappar i internationella kunskapsmätningar, till exempel den omtalade PISA-undersökningen, elever vittnar om stress till följd av det nya gymnasiesystemet och lärare protesterar mot låga löner och hög arbetsbelastning. Det krävs mer för att rädda skolan än ett ordningsbetyg.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson är en av alla som är kritisk mot ett ordningsbetyg. "Om det skulle vara betyg så är det inget vi stödjer eller tycker behövs, är det omdöme så är det något som redan sker eller borde ske mellan skola och hem om hur det går för eleverna", säger Jansson. Han menar helt enkelt att ordningsbetygen inte fyller någon annan funktion än att krångla till det för de redan stressade lärarna.

Tanken om ordningsbetyg grundar sig på två viktiga principer. Den första är principen om att bara betyg kan motivera elever. Björklund säger själv till Ekot att "det är klart att när saker och ting skrivs in i betygen blir det viktigare för eleverna". Den principen grundar sig i sin tur på en syn på människan som i grunden lat, oordningssam eller "stökig", beteenden som bara kan tämjas genom skarpare regler. Den andra är principen om att skolan ska vara en uppfostringsanstalt, där eleverna bedöms utifrån beteende, inte utifrån införskaffad kunskap.

Det Björklund och Folkpartiet verkar ha glömt är att det inte är skolans främsta uppgift att se till att eleverna sköter sig. Skolans främsta uppgift är att förmedla kunskap. När eleverna inte agerar på vad som kan kallas ett socialt acceptabelt sätt i dag sker samtal med föräldrar. Ibland kopplas skolkuratorer och andra hjälpinsatser in. Det är så vi ska tackla eventuella problem med "stökighet" i skolan. Genom fokus på hjälpinsatser för elever som behöver det. Genom att satsa på fler skolkuratorer. Genom att ge lärare tid att förmedla kunskap, i stället för att bevaka sina elevers uppförande.

Det finns nämligen inget som säger att eleven längst bak i klassrummet som vägrar ta av sig kepsen under lektionerna inte kan bli ingenjör eller läkare. Åtminstone inte om lärarna ges möjligheten att göra sitt jobb i stället för att skriva ordningsbetyg.