Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolan en spegelbild av samhället

Annons

I går publicerades den senaste så kallade Pisa-undersökningen som mäter svenska 15-åringars kunskapsnivå i förhållande till elever i andra länder. Precis som i den förra mätningen, från 2006, fortsätter svenska elever att tappa över hela linjen. De uppvisar en sämre förståelse i läsning och matematik, förvisso en minskning från tidigare höga nivåer, och i naturvetenskap presterar barnen numera under genomsnittet bland de industrialiserade länderna. Inga roliga siffror för en nation som ska bygga sitt framtida välstånd på finurliga robotar, snarare än billiga t-tröjor.

Hur ska man då förstå de sjunkande resultaten? I stället för att gå ner oss i populistträsket à la skolminister Björklund (disciplin och fler prov), låt oss i stället gå till källorna. Vad säger Skolverket? I fjol höstas redovisades resultatet av en omfattande granskning kring de allt svagare resultaten i grundskolan. Rapporten var, i all sin vetenskapliga torrhet, en svidande uppgörelse, inte bara med en misslyckad utbildningspolitik utan med en havererad samhällsmodell.

Skolan är nämligen ingen isolerad ö, det som händer i klassrummet är en spegelbild av samhällsutvecklingen i stort. Skolverket lyfte bland annat fram boendesegregationen, den tilltagande individualiseringen och den hårdare skiktningen som förklaringar till varför studieresultaten försämrats betydligt sedan 90-talet.

Den senaste Pisa-undersökningen bekräftar bilden; likvärdigheten minskar, eller för att uttrycka det på finare svenska, skolans förmåga att vara en kompensatorisk faktor urholkas. Din etniska bakgrund, ditt bostadsområde och dina föräldrars utbildningsnivå får allt större betydelse.

I går gjorde utbildningsminister Jan Björklund sitt bästa för att snacka bort sitt eget och regeringens ansvar för utvecklingen i skolan. Pisa-undersökningen betonar bara vikten av att lägga om utbildningspolitiken, sade Björklund, tidigare betyg och nationella prov är lösningen. Man undrar, har inte Björklund fattat någonting? Det är ju precis den politik som nuvarande regering driver som bidrar till att sänka skolan!

Sjuka och arbetslösa sorteras bort samtidigt som marknadskrafterna tillåts härja fritt genom friskolereformerna – varje år rinner skattemiljarder ut ur den svenska skolan och ner i fickorna på riskkapitalister.

I ett bra samhälle som sätter kunskap och lärande främst, ska man nästan kunna förväxla landets utbildningsminister med socialministern.