Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skistar KO-anmält

Den som köper liftkort hos Skistar i Åre betalar dyrt men får ingen information om hur ofta liftar måste stänga på grund av dåligt väder. Det är som att köpa grisen i säcken.

Det anser en kund som nu anmält Skistar till konsumentombudsmannen.

Liftkortspriserna i Åre har som utgångspunkt att hela skidanläggningen är öppen. Det är det man betalar för. Men i år har skidåkningen i Åre ofta begränsats av vädret.

Gästerna väntas ha överseende med att vädret kan vara oberäkneligt och ingen ersättning utgår när exempelvis hela högzon är stängd. Men nu höjs röster, bland gäster såväl som internt bland företagare i Åre, för att något borde göras för att kompensera gästerna, om inte annat för att de ska välja Åre igen nästa år.

Under Stockholmsveckan, vecka nio, var det uselt väder och många åkte hem med bara två-tre skiddagar, trots att de betalade för en vecka.

Skistar Åre har nu anmälts till konsumentombudsmannen av en stockholmare som menar att Skistar ger otillräcklig och vilseledande information. Utan statistik om hur ofta liftarna är stängda går det inte att avgöra om kortet är värt pengarna, menar mannen, som också hävdar att liftar med högre fallhöjd ofta är stängda varannan dag vilket gör Åre till en "ointressant destination" med bara blå backar och släpliftar.

Mannen gör anmälan för att informationen ska förbättras.