Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skididéer för miljoner

Östberget på Frösön kan komma att utvecklas för miljontals kronor. På förslagslistan finns bland annat: Ihopbyggnad av de två backarna, ny nedfart vid Gustavsbergsbacken och fler parkeringar.

Annons

När Ladängen invigdes för ganska exakt två år sedan märktes det att nytillskottet var efterfrågat. Enligt en färsk slutrapport om sammanbyggnad av Ladängen och Gustavsbergsbacken, noterar utredaren på Östersunds kommun att under de två säsonger som de nya nedfarterna har varit i drift har intäkterna från liftkortsförsäljningen i Ladängen fördubblats.

Nu ska kommunen sätta ner nästa projektspade på Östberget, men det är inte förankrat och klart hos politikerna i kultur- och fritidsnämnden än.

Fast förslagen finns och om politikerna ger klartecken kommer det att handla om miljontalskronor i nysatsningar.

Slutrapporten förordar det första av fyra alternativa utbyggnadslösningar.

Alternativ 1 – kostnad: 15 miljoner kronor.

# Skidbackarna bör, om det är möjligt enligt detaljplanen, byggas ihop enligt alternativ 1, "...det vill säga en förlängning av bygelliften i Gustavsbergsbacken med en smalare bro över ravinen på toppen samt en ny nedfart söder om Gustavsbergsbacken. Förslaget innebär den bästa lösningen ur ett skidåkningsperspektiv genom att det anläggs en helt ny nedfart och medför en avsevärt lägre investeringskostnad jämfört med om det byggs en sittlift i Gustavsbergsbacken", står det i rapporten.

Alternativ 2 – kostnad: 11,3 miljoner kronor.

"Om det inte bedöms rimligt ur ett naturperspektiv att anlägga en ny nedfart söder om Gustavsbergsbacken bör skidbackarna byggas ihop enligt alternativ 2, det vill säga en ihopbyggnad på toppen med två smalare broar för uppfart respektive nedfart. Förslaget innebär ingen förbättring ur skidåkningshänseende förutom att Gustavsbergsbacken och Ladängen byggs ihop, men kommer inte heller att medföra någon större inverkan på natur- och skogsområdet söder om Gustavsbergsbacken".

Alternativ 3 – kostnad: 23,7 miljoner kronor.

# Alternativet med en ny nedfart samt en sittlift till toppen av Östberget är inget som rapporten rekommenderar, bland annat på grund av höga driftskostnader.

Alternativ 4 – kostnad: 16,7 miljoner kronor.

# Förlängning av Gustavsbergsbacken med bro över ravinen "...innebär ingen förbättring ur skidåkningshänseende, eftersom det inte anläggs någon ny nedfart samtidigt som förlängningen av Gustavsbergsbacken kommer att vara mycket platt".

Slutrapporten pekar också på att det bör byggas ett barnområde på Östbergstoppen för lite drygt en miljon kronor och parkeringsmöjligheterna borde också ses över med en utbyggnad av ytterligare 20 platser bredvid dagens värmestuga på toppen av Östberget.

Även en ny servicebyggnad bör byggas och ska kunna "...placeras framför befintlig värmestuga, eftersom det betyder ett utmärkt ski in, ski out läge mot Ladängen och fin utsikt över Storsjön och fjällen".