Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skanova beklagar att ingenting har hänt: ” Men nu ser vi över plan B”

På Skanova säger man sig ha koll på Sven-Olof Lundbergs kabelproblem. Man beklagar förseningen som beror på olyckliga omständigheter men kan inte säga när jobbet blir gjort.

– Vi hade en plan A men nu ser vi över plan B istället, säger informatör Malin Persson.

Annons

Skanova kallar sig landets ledande leverantör av nätkapacitet och utlovar på egna hemsidan ”likabehandling”. Eftersom Sven-Olof Lundberg inte tycker sig fått någon behandling alls, bara tomma ord, försökte vi på LT reda ut var hans ärende ligger.

Efter några samtal får vi kontakt med Malin Persson, informatör på Skanova.

– Jag har kollat upp det här och vi känner till ärendet och håller på att handlägga det. En story bakom är att kommunen skulle avstycka och sälja tomter och då togs den här telefonledningen ner. Planen var att man då skulle ha grävt ner (ledningen) i samverkan med ett elbolag, ett kraftbolag.

Men kraftbolaget drog sig ur.

– Så de är inte med på banan längre. Därför har nu vår projektavdelning som ska bygga hållit på att titta vad som blir bäst.

Ett problem är, enligt Persson, att det är ganska så bergig mark på platsen, vilket medför att man troligtvis måste göra på ett annat sätt.

– Vi skulle ju ha grävt men nu kanske vi måste göra luftledning i stället. I nuläget har jag inte fått tillbaka något beslut om vad vi ska göra. Därför ligger den så olyckligt över hans tomt. Och så fick han ju så olyckligt fel också.

Persson har sett över historiken och funnit tre felanmälningar det sista året. En härrör sig från tillfället när han av misstag kapade ledningen.

Han säger att han fått besked från er att det är bara att klippa av för då kommer ni och lagar direkt?

– Ja, det låter ju som ett tokigt svar men de facto är det ju så det fungerar i verkligen fram tills vi gör någonting permanent med den här kabeln, säger Persson.

Hon beklagar att ärendet blivit liggande så länge och har full förståelse för Lundbergs frustration.

– Normalt sett försöker vi ju åtgärda det snabbare så den inte ska behöva ligga så länge. Jag kan bara beklaga att det tagit tid men tyvärr får han leva med att den ligger där tills vi tar tag i det.