Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Självstudier – både en möjlighet och en risk

Bergs gymnasium måste se till att alla elever får den garanterade undervisningstiden och att alla elever får samma chans att ta del av lärarnas kompetens, anser Skolinspektionen.

Annons

Som en del i ett omfattande kvalitetsgranskningsprojekt av självstudier i den svenska gymnasieskolan har Skolinspektionen tittat närmare på hur Bergs gymnasium lägger upp elevernas tid i samband med eget arbete.

Skolinspektionen har kommit fram till att Bergs gymnasium är duktigt på att lägga upp elevernas självstudier för att alla ska nå målen. På skolan schemaläggs läsåret så att eleverna högst läser fyra kurser samtidigt. Både lärare och elever har under intervjuer uppgett att det finns många fördelar med arbetssättet eftersom lektionspassen blir längre och studiesituationen mindre splittrad.

Dessutom får Bergs gymnasium beröm från Skolinspektionen för att skolans upplägg och arbetspass ger utrymme för att anpassa undervisningen efter varje elevs enskilda behov och förutsättningar.

Men samtidigt varnar Skolinspektionen Bergs gymnasium för att det finns risk att arbetsupplägget med mycket självstudier kan innebära att alla elever inte får sin garanterade undervisningstid. Skolinspektionen påpekar också att dyrbartid kan gå förlorad för elever som inte själva tar initiativet att söka upp en lärare vid frågeställningar.

Skolan måste därför försäkra sig om att eleverna får sin garanterade undervisningstid, lärarna behöver också bli mer aktiva i sin ledning, tycker Skolinspektionen.

Bergs gymnasium har nu tre månader på sig att arbeta upp en plan för de brister och förbättringsområden som Skolinspektionen pekat på.