Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Självmål av Moderaterna

Annons

Hamburgerkedjan Max:s vd fick hård kritik för sitt månadsbrev till de anställda där han förutspådde "en fullständig katastrof" om S och V vinner valet i höst. Men Moderaterna tycker uppenbarligen att förtäckta hot mot unga anställda är ett utmärkt sätt att bedriva valpropaganda på. Partiets valledare i Stockholms läns landsting, Kristoffer Tamsons, skrev häromdagen ett öppet brev på landstingets hemsida där han uppmanade de anställda att inte rösta fram en vänsterregering som vill "chockhöja" arbetsgivaravgiften för unga. 500 unga medarbetare inom landstinget riskerar att förlora jobben, påstår Tamsons. I hela Stockholms län förutspår han att "siffran av drabbade blir många gånger högre".

Tusentals arbetslösa alltså. Det är ingen liten överdrift han levererar. Det är en stor brakande lögn.

Här är fakta: Första sänkningen av arbetsgivaravgiften gav mellan 6 000 och 10 000 jobb i hela landet. På kort sikt. Den andra sänkningen tycks inte ha gett några nya jobb, enligt Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Sänkningen gjorde att statens intäkter minskade med 10 miljarder, vilket betyder att varje skapat jobb kostat mellan 1,0 och 1,6 miljoner kronor.

Det är alltså inte så svårt att avfärda sakinnehållet i Moderaternas hotbrev. Det intressanta är egentligen metoden att utnyttja sin arbetsgivarställning till att skrämma ungdomar med tomma hot. Det är ett nytt inslag i svensk politik. Först hamburgerkedjan Max, sedan Nya Moderaterna.

Vårdförbundet protesterar, med all rätt. Moderaterna utnyttjar sin ställning som politiskt styrande parti i landstinget till att sprida skrämselpropaganda. Tamsons öppna brev pryds av Stockholms läns landstings logotyp. Då är det lätt hänt, och det är naturligtvis meningen, att de anställda tror att det är arbetsgivaren som talar.

Man kan se utspelet på olika sätt. Att Alliansen är desperat förstås. Men också att modern opinionsbildning ser ut på det här sättet. I stället för att presentera en egen politik försöker man skrämmas med motståndarens.

Brevet från Max:s vd Richard Bergfors ledde till en storm av protester. Det är troligt att Moderaternas aktion också slår tillbaka mot dem själva. I så fall har vi sett valrörelsens första klockrena självmål.