Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Självförverkligande på jobbet – viktigare för unga

/

”Om inte arbetet är självförverkligande så byter jag jobb”.

Annons

Så resonerar unga medarbetare i högre grad än vad äldre gör. Det visar en undersökning om lojalitet till arbetsgivaren som Manpower har gjort.

Är unga medarbetare ofta mindre lojala mot sin arbetsgivare än de äldre kollegorna? Eller är det bara förutfattade meningar från vissa? Oavsett vad svaret är på de frågorna så konstaterar nu Manpower att det finns tydliga skillnader i synen på företagslojalitet mellan just unga och gamla.

– De yngre generationerna har ett annat förhållningssätt till arbetslivet. De anser att lojalitet till arbetsgivaren måste förtjänas. De ställer krav på ledarskap, säger Peter Lundahl som är vd på Manpower Sverige.

Det är Manpower som tillsammans med undersökningsföretaget Kairos Future låtit 6 394 personer svara på enkätfrågor som rör lojalitet till arbetsgivaren. Undersökningen visar bland annat att medarbetare som är födda på 80- och 90-talet i mindre utsträckning än äldre tycker att det är en skyldighet att göra sitt bästa på jobbet, oavsett lön. 80- och 90-talisterna tycker också i högre grad än 40-, 50- och 60-talisterna att arbetsgivaren har en skyldighet att erbjuda utvecklingsmöjligheter. Dessutom visar undersökningen att unga är mer benägna att byta jobb än äldre om inte arbetet är självförverkligande.

36 procent av 80- och 90-talisterna anser också att det är okej att starta ett eget företag i samma bransch och ta med sig en del av företagets kunder. Endast 12 procent av 50-talisterna tycker så.

Undersökningen visar också att 70-, 80- och 90-talisterna i högre utsträckning än andra tycker att man har rätt att blogga och använda Facebook under arbetstid.

– En förklaring kan vara att yngre ser mindre skillnad mellan arbete och fritid. Det innebär att de tycker sig ha rätt att vara på Facebook på arbetstid. Samtidigt agerar de även ambassadörer för företaget i de sociala medierna – oavsett om de kopplar upp sig på arbetet eller fritiden. Det kan vara positivt för arbetsgivaren om man har ett tydligt ledarskap och en policy för hur medarbetarna får hantera sociala medier på arbetet, säger vd Peter Lundahl i ett pressmeddelande.

FOTNOT: I den här undersökningen svarade 6394 personer på en enkät, 3052 är anställda, 2249 är arbetssökande, 293 är egenföretagande och 800 är studerande.
Studien genomförde Manpower i samarbete med Kairos Future som är ett oberoende forsknings- och konsultföretag som hjälper företag, myndigheter och organisationer att förstå och hantera samhällsförändringar.

Mer läsning

Annons