Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Själen sitter i formen

Man kan väl inte påstå att Kia Souls själ återspeglas i körupplevelsen, snarare i bilens karaktäristiska design. Trots att inte en enda plåtbit i nya bilen är likadan som i den gamla har man nogsamt bevarat formen.

Annons

Ordern om att slå vakt om lådformen hos nya Soul kom från Kias europeiske designchef Peter Schreyer, trots att det inte var han som ritade föregångaren och trots att modellen, till skillnad från exempelvis Cee'd och Sportage, inte tillverkas i Europa. Den är genuint koreansk.

Nya Kia Soul är baserad på samma plattform som den senaste versionen av Kia Cee'd. Det borgar för generösare innerutrymmen och kraftigt förbättrade köregenskaper jämfört med den tidigare upplagan. Bilen har bland annat fått ett 29 procent styvare chassi och bättre ljudisolering. Den sistnämnda insatsen saboteras dock effektivt av 18-tumshjul med 45-profildäck. Racingdäck på en bil som behöver elva sekunder för att ta sig till 100 kilometer i timmen är förstås att låta form gå före funktion.

Däremot är Kias eget styrsystem Flex-Steer klart funktionellt. Det innebär att föraren kan ställa in känsligheten i ratten med alternativen komfort, normal och sport. Smart.

Nya Soul kommer bara i ett utförande med ett enda motoralternativ - en 1,6 liters bensinfyra på 132 hästkrafter. Utrustningsnivån är maxad redan från fabrik med bland annat läderklädsel, panoramaglastak, rattvärme, backkamera, Xenon-ljus, farthållare, eluppvärmt baksäte och elektriskt justerbar förarstol. Det enda du som kund kan köpa extra är en sexstegad automatväxellåda för 10 000 kronor och ett stajlingpaket för 12 900 kronor. Det sistnämnda inkluderar svarta stötfångare och svarta hjulhuskanter. Tveksamt om det är värt pengarna. Men det kommer med tiden fler alternativ både vad gäller utrustning och motorisering. Redan i höst kommer också en eldriven Soul.

Den nya bilen är längre och bredare än föregångaren. Hjulbasen och spårvidden är också större. Det ger inte bara stabilare köregenskaper utan givetvis även bättre innerutrymmen, både för de åkande och deras bagage.

Trots att det är förvånansvärt trötta hästar som jobbar i maskinrummet är bilen ändå rätt kul att köra. Sannolikt köper man sig heller inte en Kia Soul för att vara först iväg när trafikljusen slår om till grönt. Interiören har blivit fräschare och mindre plastig, därmed även mera trivsam. Kvalitetskänslan är markant förbättrad.

Nya Soul är ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men eftersom föregångaren fick full pott och den nya dessutom är baserad på Kia Cee'd, som också stoltserar med fem stjärnor, vore det smått sensationellt om inte nykomlingens resultat blir lika tillfredsställande.

Precis som övriga Kia-modeller har nya Soul sju års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och fem års lackgaranti.

I mitten av maj når bilen de svenska återförsäljarna.

Rolf Gildenlöw/TT

rolf.gildenlow@tt.se