Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ vinterrustar med nya garantier

Ny restidsgaranti, nya hjul, utbyggd trafikledning, nytt kösystem med mera.

Annons

Allt till priset av 200 miljoner. Med ett batteri av åtgärder är SJ redo att möta ännu en vargavinter. Denna gång förhoppningsvis utan megakaos.

Före årsskiftet inför bolaget sin nya restidsgaranti, som bland annat innebär bättre ersättning för tåg som försenats mer än en halvtimme. Är förseningen riktigt kraftig får du full kompensation, dock i form av ett värdebevis.

– Detta är jämfört med det vi har väsentligt bättre, sade vd Jan Forsberg när han i samband med SJ:s delårsredovisning gick igenom läget i bolaget.

Vinsten föll

SJ redovisar för tredje kvartalet en vinst före skatt på 169 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 198 miljoner kronor under samma kvartal i fjol. Det motsvarar ett vinstfall på 15 procent.

Forsberg förklarar den lägre vinsten med en lägre omsättning, bland annat på grund av minskat tågåkande i somras.

– Men en del av omsättningstappet kunde vi kompensera för, säger Forsberg.

Enligt honom har arbetet att vintersäkra trafiken intensifierats efter rekordkylan och snön i början av året.

– På fordonssidan ökas avisnings- och hjulsvarvarkapaciteten. Där kommer vi att vara i mål. Vi kommer också att behandla tågen för att förebygga isbildning, förklarar Forsberg.

Också verkstadskapaciteten var en flaskhals i vintras. Tillsammans med underhållsleverantörerna ökas den nu. SJ har också krävt hos Trafikverket att banor och depåområden, där verkstäderna ligger, måste hållas snö- och isfria.

Satsa på höghastighetståg

– Det är ingen mening med att hålla banorna isfria om man inte kommer in till verkstäderna med tågen för att underhålla dem, konstaterar SJ:s vd.

Både han och styrelseordförande Ulf Adelsohn upprepade önskemålet till regering och riksdag att Sverige satsar på höghastighetståg. Enligt SJ är höghastighetsbanor det enda alternativet att få mer spårkapacitet i Sverige.

– Alla länder i Europa planerar för höghastighetsbanor, och jag tycker det vore extremt värdefullt om regeringen lät någon klok person diskutera och se hur betalningsviljan är från kommuner och landsting, tågoperatörer, EU och fastighetsägare som tjänar på när man exploaterar järnvägen. Då har man en annan finansiell bas att stå på, säger Adelsohn.