Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ:s vinstjakt förlänger Stockholmsresan med 40 minuter

SJ fortsätter försämra tågförbindelserna till och från länet. Nu ska dagtågen mellan Östersund och Stockholm gå via Sundsvall. Därmed blir restiden 40 minuter längre. Förhoppningen är att fylla tågen med fler resenärer.

Regionpolitiker och företagare protesterar i vanlig ordning. SJ anklagas för att inte ta sitt ansvar. Möjligen kan man anklaga SJ för oskicklighet. Försämrade avgångs- och ankomsttider, bokningssystem som inte fungerar, otydlig information. Allt detta avskräcker folk från att ta tåget. Men vad man däremot inte kan klandra bolaget för är att de bara ser till lönsamheten. Det är nämligen det som är deras uppdrag. Ingenting annat. Inte bedriva trafik där det är viktigt för samhället. Inte öka resandet. Inte korta restiderna eller förbättra punkligheten. SJ har bara en uppgift: att gå med vinst.

Ledare: Det är inte SJ:s fel att nattågen slutar gå till Jämtland

Varje sträcka måste bära sig själv. En olönsam linje får inte subventioneras med intäkter från en lönsam. Det borde därför inte förvåna någon att tågtrafiken tätnar söderut och längs kusten samtidigt som den glesas ut i inlandet. Såtillvida är SJ:s agerande fullt legitimt. Däremot är det svårt att förstå deras resonemang om att ett dubbelspår mellan Sundsvall och Stockholm skulle påskyndas om SJ slutar köra i inlandet. Det har rimligtvis inte med varandra att göra.

I grund och botten handlar det om vad vi ska ha SJ till. Att leverera pengar till statskassan, eller att bedriva tågtrafik där det är viktigt för samhället? I den överenskommelse om en gemensam regeringspolitik som S och MP gjorde efter valet i fjol står det uttryckligen att SJ ska få ett "uttalat samhällsuppdrag". Frågan utreds på regeringskansliet, men infrastrukturminister Anna Johansson (S) verkar vilja tona ner förväntningarna. Om SJ slipper gå med vinst och om staten börjar skjuta till pengar till viss trafik skulle EU betrakta det som otillåtet statsstöd, menar hon.

Läs mer: Ministern om nattågen

Sverige har gått längre än alla andra länder i Europa med avregleringen av tågtrafiken. Enligt en statlig utredning med det passande namnet "En enkelbiljett till framtiden" finns det ingen återvändo. Ett monopol som en gång är brutet går inte att återinföra.

Vi ska nog inte inbilla oss att ett utvidgat samhällsuppdrag för SJ betyder att tågtrafiken till Norrland är räddad. Men det skulle göra det svårare för SJ att motivera varför de vill köra en omväg till Stockholm via kusten. Därför väntar vi otåligt på att regeringen ska uppdra åt SJ att inte bara leverera vinst, utan även göra en samhällsinsats.

Ledare: Frysta avlopp och en enkel till framtiden