Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ och Posten mer poppis

Kunderna blir allt mer nöjda med SJ och Posten medan missnöjet med SAS växer och elhandeln ligger fortsatt illa till, rapporterar Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Annons

SKI lät från senare delen av november till årsskiftet fråga närmare 9 000 privat- och företagskunder om persontransporter, postbefordran och elhandel.

Kunderna har bedömt varu- och tjänstleverantörerna efter ett nöjdhetsindex från 0 till 100. Ju högre värde desto bättre.

Inom transportsektorn omfattar undersökningen tåg, flyg, långfärdsbuss och taxi.

SJ (62,2) ligger fortfarande under branschgenomsnittet (63,3) för alla persontransporter, men får bättre kundbetyg utifrån flera aspekter. Det gäller även andra tågbolag.

Bland flygbolagen ligger Malmö Aviation i topp (70,9). Flygbranschens sorgebarn är jätten SAS (60,8) – och kundnöjdheten åker kana utför. Såväl image och som upplevd lojalitet har rasat ordentligt för SAS, skriver SKI.

Var tionde SAS-resenär och var sjunde SJ-resenär har klagat under det senaste året.

Långfärdsbussarna (69,2 för branschen) är fortsatta kundfavoriter för marktransport.

För första gången har taxikunderna tillfrågats, såväl nationellt som regionalt i de tre storstadsregionerna. Taxibolagen får allmänt goda betyg (68,7 för branschen). Det visar sig dock att kunderna är avsevärt mer nöjda utanför Stockholmsregionen än i Stockholm.

Under flera år har privatpersoner gett Posten synnerligen låga betyg. Men nu sker en rejäl uppryckning (63,9 jämfört med 56,0 för ett år sedan). Även företagskunderna uttrycker klart mer tillfredsställelse (från 61,6 till 69,7).

Svenskarnas missnöje med sina elleverantörer håller i sig. Här sticker de stora leverantörerna ut: Fortum (54,8), Eon (56,8) och Vattenfall (57,4).

Enligt SKI är det ett extremt stort avstånd mellan de tre stora och gruppen av andra elbolag, jämfört med situationen i de flesta andra branscher som SKI studerar.

Mer läsning

Annons