Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ kan dra in nattåg

Nattågen till Åre och Duved riskerar att försvinna under perioder med få fjällturister.

En ny tidtabell utreds och enligt SJ Norrlandstågs vd är kundunderlaget då för litet för att köra längre än till Östersund.

Annons

Det är under vintersportturismens lågsäsong som nattågen kan komma att ha Östersund som slutstation.

– Vi planerar att vända i Östersund på hösten och under perioder med lågtrafik. Viss del av året finns inte underlag att köra längre än så, säger Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg som sköter nattågstrafiken till Jämtland.

Exakt vilka perioder den här förändringen gäller är oklart men ändringen finns med i planeringen för framtida tidtabeller och avgörande är om det finns tillräckligt med resenärer för att det ska bära sig rent ekonomiskt att köra till Åre och Duved.

– Man kan datumsätta när det är turister i tillräcklig omfattning och inte, så vi får återkomma om det senare, säger Björn Nilsson.

Hösten 2013 upphörde SJ helt att köra nattåg till Storlien och tågen har nu Duved som slutstation. För några år sedan byggdes bangården i Duved om för att klara det service- och underhållsarbete som krävs när nattåget nått sin slutstation och nu har SJ gjort en förfrågan till Trafikverket om att en likadan upprustning av bangården ska göras i Östersund. Bolaget vill bland annat kunna fylla på vatten och tömma toaletter, något som inte är möjligt i dagsläget.

– Det är inte bra som det ser ut i Östersund i dag. Det finns väldigt få spår man kan stå på för att göra service, säger Björn Nilsson.

Eva Hellstrand (C), vice ordförande för regionförbundets infrastrukturberedning och tidigare kommunalråd i Åre kommun, är kritisk till SJ:s planer.

– Det är bara några år sedan de begärde samma sak i Duved när de ville sluta köra till Storlien. Det kostade någonstans runt 30 miljoner att bygga om där och nu vill de göra samma sak i Östersund, säger hon.

– Det är ett jädrans slöseri med Trafikverkets pengar att bygga mer fasta anläggningar när man redan har byggt en, det är inte okej, fortsätter Eva Hellstrand.

För Åre som kommun vore en indragning av nattåget under vissa perioder av året ett bakslag, anser det vice kommunalrådet Daniel Danielsson (C).

– Det blir mindre attraktivt att åka tåg om de gör såhär och de minskar underlaget för sin egen trafik. Jag tycker snarare att de borde tänka på att utveckla trafiken mot Trondheim eftersom Meråkerbanan ska elektrifieras, säger han.

2010 protesterade Åre kommun högljutt när indragningen av nattågen till Storlien kom på tal och lyckades då tillfälligt få stopp på SJ:s planer.

Vad tänker ni göra den här gången?

– Vi har inte ens haft det uppe i kommunen än eftersom jag fick reda på det här för bara ett par dagar sedan, men jag ska lyfta frågan om att vi ska bjuda hit SJ, säger Daniel Danielsson (C).