Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Simons satir: En titt i kulturbroschyren för Staffanstorp – "framtidens kommun"

Artikel 2 av 2
Simons satir
Visa alla artiklar

Simon Ridell publicerar politisk satir under vinjetten "Simons satir". Den här gången om den reklamfilm som Skånekommunen Staffanstorp beställt om en familj som flyttar från ett dystopiskt Malmö till ett grönskande Staffanstorp.

Fram tills nyligen var folks reaktion "Vilken Staffan och vad för torp?" om någon av någon outgrundlig anledning nämnde Staffanstorp. Nu känner många till kommunen, efter en reklamfilm vars syfte är att slå mynt av den plågsamma gängkriminaliteten i Malmö.

Informationsfilmen inleds i svartvitt, en mamma och hennes barn är ute och går på Malmös gator när ett "ungdomsgäng" kastar en burk efter dem. Samtidigt berättar en röst "Många av oss vaknar upp i en stad som vi en gång kallade vår hemstad, men utvecklingen med otryggheten och utanförskapet har gjort att många känner sig förlorade och vilsna i sin stad".

Snart går flyttlasset till Staffanstorp och medan kameran flyger över ett knallgult rapsfält blir det färgfilm igen. I filmen finns ingen med utomeuropeisk bakgrund och när familjen packar in sina lådor så kommer en duo ordningsvakter och hjälper bära in – mitt i ett idylliskt villaområde.

Filmens slutkläm blir "Staffanstorp – som resten av Sverige också borde vara".

För att bilda sig en bättre uppfattning av kommunen blev det till att ta en titt i Staffanstorps kulturbroschyr. Vad mer som kan tänkas locka med samhället? Utöver att det inte sprängs nåt – om man inte räknar sprängningen utanför polisstationen för en månad sen men äsch... Det var väl inget!

Staffanstorp kallar sig framtidens kommun, de har till och med domänen framtidenskommun.se i sin ägo och är onekligen herre på täppan i den digitaliserade tidsåldern. Så på vilket sätt yttrar det sig att vara framtidens kommun?

I kulturbroschyren skriver de att deras kulturhistoria "finns alldeles under fötterna", det görs ofta arkeologiska fynd i Uppåkra – "Skandinaviens största fyndplats för järnåldern." Kanske var de också där de hittade idén till reklamfilmen – vem vet?

Sedan fortsätter texten "Men vi vill också gärna berätta en modig modern arkitekturhistoria... Den handlar om hur vi förstärkte vår kulturella identitet och skapade trygghet och ny framtidstro."

Många har pratat om Blekingekommunen Sölvesborg som Sverigedemokraternas skyltfönster – där Prideflaggan halats ner, där de vill stoppa "utmanande konst" och sluta ta emot nyanlända även fast de knappt tagit emot några. Men frågan är om det inte är M och SD-styrda Staffanstorp som kommit längst i den utvecklingen.

De som nappar på erbjudandet och flyr till Staffanstorp kan beskåda offentliga konstverk med namn som "Staffan Stalledräng", "Bondens år" och "Stensamling". Menskonsten lyser med sin frånvaro.

Det hetaste utflyktsmålet är Jakriborg, en del av orten Hjärup i kommunen. Det är moderna bostäder byggda i medeltida stil. Jodå, nog vill de framåt i Staffanstorp allt.

Annars lockar de med "genuina bymiljöer", deras "tio historiska stenkyrkor" samt ett traktormuseum. Skulle man mot alla odds tröttna på all framtid i framtidens kommun och vilja ta en paus så tipsar kommunen lite om "matlandet Staffanstorp" – men tro nu inte att det finns mattips från jordens alla hörn eller något i den stilen.

Så. Det var kulturbroschyren från framtidens kommun det. Om något av detta var satir? Nej, tyvärr inte. Framtid betyder faktiskt bakåtsträvan i Staffanstorp.