Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sex bilar - sex decennier

Garaget rymmer bilar från varje decennium han levt. I bokhyllan finns det betydligt fler. För Olle Odsell började det med tonårsdrömmen, en Triumph TR3 från 1950-talet.

Annons

Numera står den röda 50-åringen längst in i garaget och är inte körd på några år. Den ska göras i ordning, men tiden vill liksom inte räcka till. Förutom familjen är det många andra bilar som pockar på uppmärksamhet. Både i arbetslivet och på hemmaplan. Olle Odsell är Volvo PV trogen sedan 1981, han var motorsportchef på 1990-talet och är sedan 2003 ansvarig för utvecklingen av C70-modellen. På fritiden handlar det om bilar av annan karaktär - både i naturlig och minimerad storlek.

En per decennium

- För några år sedan fick jag en vision om att det vore kul att ha en bil från varje decennium jag levt. Helst en bil som satt avtryck i bilhistorien, säger han.

- Som för många andra blev den första hobbybilen den man drömt om som tonåring, i mitt fall en Triumph TR3. Jag köpte den för mina första löner 1974 och den har varit transportmedlet på åtskilliga semestrar sedan dess.

Tonårsdrömmen utgör basen i Olle Odsells halvsekelssamling. Genom åren har han lagt till en Alfa Bertone Coupé (1970-tal) och Lotus Elise (1990-tal). Han hade säkrat 1960-talet med en Lotus Elan S2, men tappade den "på konstiga vägar" i en skilsmässa. Ersättaren är visserligen från 1971, men Olle Odsell tycker att den passar väl in:

- Jag var väldigt nöjd när jag lyckades lägga vantarna på en Lotus Elan Sprint förra sommaren. Det är ju ändå en 60-talskonstruktion, så den får passera som 60-talsbil.

Isuzu Piazza

1980-talet är inte känt som en designmässig storhetstid på något område, varken för kläder, frisyrer eller bilar. Olle räknade först in en Golf Cab Mk1, som redan fanns inom familjen, men blev aldrig riktigt vän med idén. Han fastande sedermera för den något udda bilen Isuzu Piazza Turbo från 1989. Isuzun hade stått i ett garage mest hela tiden och bara körts i 1 800 mil.

- Den var i ett otroligt fint skick och kändes som en värdig representant från ett decennium som inte kommer att räknas som det mest betydelsefulla i bilhistorien. Jag kände till modellen från min första tid på Volvos utvecklingsavdelning. Vi köpte då in en Isuzu Piazza som tillsammans med VW Scirocco utgjorde referensbilar till Volvo 480.

Modellgarage

Inne i huset visar Olle Odsell hyllorna fyllda av historiska bilar. Självklart finns tidsmarkörerna representerad även i modellform. Han har även flera storlekar av den röda Triumphen, ett antal Lotus-modeller och är naturligtvis medlem i båda klubbarna.

- Lotus Elan- och Isuzu Piazza-modellerna beställde jag från Japan. Det mesta går att få tag på.

På hedersplats i hyllan står 50-årspresenten han fick av sin fru. Det är en garageinteriör med en isärplockad TR3:a i 1:18-skala, modifierad till vänsterstyrd med träratt och träpanel.

- Den är gjord precis som en kopia av min bil och den har samma registreringsnummer.