Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ser "Jerusalem" som utsträckt hand

Elisabeth Ohlson Wallin för de utsattas talan – men blir själv anklagad för att kränka. Den här gången kom reaktionerna redan innan utställningen "Jerusalem" var färdig.

Annons

Det är tolv år sedan hennes bibliskt inspirerade bilder av bögar, lesbiska och transsexuella skakade om Sverige. Sedan "Ecce homo" har Elisabeth Ohlson hunnit lära sig en del om religionens baksidor..

Ändå var hon inte förberedd på vilka starka känslor som utställningen "Jerusalem" skulle väcka redan i förväg.

– Jag trodde att alla visste hur, inom citationstecken, farlig jag kan vara. Jag tar det för givet ibland, säger hon.

Vi tar det från början. "Jerusalem" är ett av Elisabeth Ohlson Wallins drömprojekt, planerat sedan tio år tillbaka, men möjliggjort först alldeles nyligen. Som liten lyssnade hon andlöst till berättelserna om den heliga staden i söndagsskolan och när hon blev vuxen kom Karen Armstrongs bok "Historien om Jerusalem" att bli ytterligare en inspirationskälla. Hon är inte längre troende på samma sätt som när hon var ung, men kallar sig för kulturellt kristen.

Många av hennes bilder är en slags moderna parafraser av motiv ur Bibeln. Men den här gången ville hon vidga perspektivet till att omfatta de tre abrahamitiska religionerna, islam, judendomen och kristendomen. Genom att använda sig av projicerade texter ur de heliga skrifterna vill hon visa hur nära religionerna ligger varandra, också i förtrycket av homosexuella och kvinnor.

– I den värld vi lever i där både antisemitismen och islamofobin ökar ville jag visa hur lika vi är. Jag hoppas att vi ska kunna försöka samtala tillsammans om det. Någon gång ska vi väl ändå kunna ta upp de här dammiga gamla citaten, säger hon.

Flera gånger under samtalets gång betonar hon att det är just så hon ser utställningen. Som en utsträckt hand, "inte en slägga". Men redan innan "Jerusalem" var färdigställd kom invändningar från beställaren Världskulturmuseet i Göteborg. Testgrupper med religiösa företrädare som fått se bilderna ansåg att ett par av bilderna var tydligt provocerande. Det fick museet att backa och föreslå en mindre utställning i ett avskilt rum – något som Elisabeth Ohlson Wallin kraftfullt motsatte sig.

I dag är konflikten mellan museet och fotografen över. Det blev "en happy end", säger hon själv.

– Ibland är konflikter himla bra, även om de är jobbiga precis när de pågår. Jag tycker att den här konflikten resulterade i att vi förstod varandra bättre, säger hon.

En del av bilderna har plockats bort från utställningen och några har lagts till. Inte i ett utslag av självcensur, säger hon, utan för att de borttagna bilderna skulle kunna "blockera så att hela budskapet faller". Annars ser "Jerusalem" ut precis som hon tänkte sig den från början.

Många av fotografierna i utställningen har hon fått inspiration till på plats. Men en tydlig bild hade hon i huvudet före resan till Jerusalem. Hon ville illustrera citatet ur Bibelns tredje Mosebok 20:13 "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden".

Situationen skulle illustreras på plats i Jerusalems gamla stadskvarter. Men hur skulle hon gå till väga utan att riskera modellernas och sin egen säkerhet? De båda manliga modellerna fattade beslutet åt henne. De hade aldrig tidigare träffats, men klädde helt sonika av sig nakna, lade sig på marken och började kyssas. Nästan ordlöst förstod de vad som behövdes för att bilden skulle bli så stark och drabbande som möjligt.

– Det var så med "Ecce homo" också. Det kändes som om jag hade ett sådant stöd. För mig var det som att slå in en fin födelsedagspresent till en massa människor. Så känns det med "Jerusalem" också.

Utställningen på Världskulturmuseet öppnar den 10 november.

Sara Ullberg

sara.ullberg@ttspektra.se