Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Seglar sin egenbyggda båt till Medelhavet

I drygt tio års tid har Hugo Lindam från Valne i Alsen traskat till sin verkstad på gården för att bygga på sin segelbåt. Nu börjar bygget bli klart och till hösten blir det sjösättning och segling till Medelhavet.

Annons

Många av oss går och bär på en hemlig dröm. Det kan gälla att besöka någon avlägsen världsdel, att flytta ut på landet eller att köpa sig en häftig sportbil. För de flesta av oss slutar funderingarna just med en dröm.

Hugo Lindam från Valne i Alsen gick länge och funderade på sin dröm när han jobbade som tandläkare i Östersund. I hans fall gällde tankarna att ge sig ut på haven i segelbåt tillsammans med sin fru Monika. Problemet var att han inte hade någon båt och inte heller hade råd att köpa någon i den storlek som behövdes. Men för tio år sedan bestämde sig paret ändå att det var dags att skaffa en segelbåt och det bästa och billigaste sättet var att bygga båten själv.

Hugo skaffade ritningar på en Brisbåt som färdigbyggd är dryga sju meter lång och två meter bred. Med ritningarnas hjälp hade han en idé om hur båten skulle se ut och vilka mått som gällde. Första delen av båten, själva bottensektionen, byggde han i garaget hemma på Frösön. Under åren som gått har Hugo mer och mer gjort egna konstruktioner och båten på ritningen liknar allt mindre den båt han bygger.

– Den här båten blir unik. Det kommer att bli den enda modellen i världen.

När Hugo övertog sitt föräldrahem i Valne började han med att bygga en verkstad, där han skulle kunna bygga klart sin båt.

Det är spännande att komma in i Hugos verkstad. Överallt ligger båtprylar som så småningom ska monteras. På golvet trängs ankaret med delar av masten och båtens träratt ligger på en bänk. Vid LT:s besök håller han just på att packa upp en spis som ska drivas med diesel.

– Det är för att vi inte vill ha bensin ombord för brandriskens skull.

Allt som rör Hugos och Monikas båtbygge är mycket noga genomtänkt. När inte båten drivs av seglet så finns det en elmotor ombord. Den motorn kan omvandlas till en generator när båten seglas. Generatorn laddar de sex batterierna på 160 amperetimmar styck och de är båtens kraftkälla. Runt relingen ska solceller monteras som också ska ge ström till batterierna Även seglet är helt annorlunda än på en vanlig segelbåt. Det är av djonkmodell, en sort som kineserna använde för över 4000 år sedan och segelytan är på 16 kvadratmeter. Materialet i båten är en sorts skumplast som gör att båten flyter även om den skulle få en läcka.

• När ska segelbåten sjösättas?

Vi hade tänkt oss nu i sommar men det blir nog snarare framåt höstkanten.

• Det ser ut att vara mycket jobb kvar.

– Jag ser det inte så. Hellre kan man säga att det är mycket jobb som är nedlagt under de tio år jag har jobbat med båten.

• Var sjösätter ni den?

– Vi har bekanta nere vid kusten i Sundsvall. Det blir nog sjösättning där. Sedan drar vi direkt iväg på en tremånaderssegling ner mot Medelhavet. Det som inte blev klart med båten innan sjösättningen gör jag färdigt medan vi seglar.

• Har ni tänkt er flera långseglingar?

– Om allt fungerar som det ska så finns tankarna på en världsomsegling. Jag har ju fyllt 71 år så det gäller att passa på medan man är någorlunda pigg.

• Vad kommer båten att kosta er när allt är klart?

– Jag har faktiskt inte räknat efter, men uppskattningsvis kommer slutnotan att stanna vid 400 000 -500 000 kronor.

Det som återstår på båtbygget är hopsättningen av över- och nederdelen. Inredningen ska byggas och madrasser och övriga textilier som Monika syr hemma vid köksbordet ska också färdigställas.

Men innan Hugo och Monika tar sin båt till kusten funderar paret på att göra en provtur på Alsensjön.

– Vi måste väl testa om båten flyter, skrattar Hugo.

Annons