Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se filmen, besök landet

Annons


Att filmer leder till turism är ingen nyhet. Men nu trappar Frankrike och Australien upp ansträngningarna att bekämpa finanskrisen genom att locka biobesökare till sina länder, skriver nyhetsbyrån AFP.

Frankrike lägger i veckan ut röda mattan för tio manusförfattare från Hollywood. De ska besöka platser som kan vara av intresse för kommande filmer, bland annat kontrollrummet för snabbtågen TGV, den enorma matmarknaden Rungis och hemliga gångar som användes av flyktingar under andra världskriget.

Samtidigt hoppas Australien på en "Australia"-effekt, när filmen med det namnet har världspremiär i mitten av november. Nicole Kidman och Hugh Jackman spelar ett omaka par som reser genom landet.

-Historien passade oss bra med tanke på de sätt som vi vill sälja Australien på, säger Geoff Buckley, chef för Tourism Australia som investerat motsvarande 220 miljoner kronor i en kampanj som anspelar på filmen.

Mer läsning

Annons