Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Se bilderna inför årets Östersundsrevy

Den trettonde upplagan av Östersundsrevyn har premiär i helgen. Se de slutrepetitionerna i ett bildextra.

Annons

– Gå till black, ropar regissören Patrik Zackrisson till ljusteknikern.

Ljuset tonar ner i svart och tonar snart upp igen, då för en ny scen. Den tekniska repetitionen är en fostrande sak, där tålamodet utsätts för en rad hårda prövningar. Stämmer inte saker här övas det in tills det obehindrat sitter.

Östersundsrevyn börjar bli veteraner i branschen och som utomstående slås man av de professionella och sammanfogade samarbetet. Den så viktiga kommunikationen leder mycket sällan till missförstånd och den kreativa processen ligger där i botten som en oöverträffad drivkraft.  

I sin loge står en andfådd Mats Eklund och klär upp sig inför sitt något nobla alter ego, Hans Majestät Konungen. Den träffande imitationen har blivit lika självklar som att revyn i sin helhet osar svidande satir kring årets stora snackisar kring hästlasagne och nordamerikanska myndigheters internetspioneri.

– Det är viktigt att man lär sig ordningen här, säger Mats Eklund, samtidigt som han sorterar in de olika karaktärernas kostymer i garderoben.

För Eklund är revyn extra hektisk i sin andra akt och många gubbar passerar bokstavligt talat revy. Ibland blir Länstidningens utsände själv nervös om Eklund kommer att hinna in på scenen i tid och med kläder på kroppen.

Revyn är inte enbart en fråga om takt och tempo utan lika mycket ett sammelsurium av praktisk problemlösning. In i andra repetitionsrundan inser revygänget att ett sminkbord måste snickras ihop. En huvudvärk för Patrik Zackrissons far att ordna, något som kan vara en nog så stor utmaning på en lördagskväll i mellandagarna. 

Det näst bästa får inte bli det bästas ovän, brukar det heta. För Östersundsrevyn lämnas dock ingenting till slumpen. När väl allt det tekniska är på plats så saknas ändå den så viktiga medspelaren som en fullsatt salong utgör. Det blir mycket påtagligt när Mats Hurtig äntrar scenen i sin berömda paradroll som Bakvattnets starke man, klagosångaren N rektun hårding.

– Man börjar få rutin efter femton år med Hårdingen, men hur mycket man än övar så blir det en helt annan grej inför publik, medger Mats Hurtig.