Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Science fiction blir verklighet 2014

Nästa års största svenska bilnyhet heter Volvo XC90. En helt ny modell som även kommer i en version med sladd. Men det stora genombrottet för elbilen lär inte ske 2014. Däremot får vi se många fler bränslesnåla motorer och allt fler avancerade säkerhetssystem.

Annons

Nu är det faktiskt inte bara Volvo som lanserar en svensk nyhet under 2014. Konkurrenterna i Trollhättan kommer också med en ny bil. Fast den är gammal redan från början. Saab 9-3 återuppstår, ännu inte med eldrift som utlovats, men med en hel del nytt under skalet.

Volvo XC90 är däremot helt ny, från grunden utvecklad och byggd på Hisingen. Även motorerna är nybyggda och genuint svenska. Dessutom mindre. "Downsizing" är just nu ett mantra för världens motoringenjörer. Mindre cylindervolym ger lägre förbrukning och mindre avgaser.

Nya XC90 kommer även som plug-in-hybrid. Den tekniken lär vi få se från allt fler tillverkare under 2014. Enligt statistik från elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle ökade försäljningen av laddbara bilar i Sverige med över 80 procent under 2013. Visserligen från mycket låga tal - vid förra årsskiftet fanns det bara drygt 1 500 i landet - men trenden är ändå tydlig.

Förklaringen till att det inte går ännu fortare är förstås att tekniken är dyr och svår att få ekonomiskt försvarbar. Just prislappen kommer i många år till att vara den främsta bromsklossen för en elektrifiering av bilparken. Billigare batterier kombinerat med enklare och snabbare laddning är en förutsättning för elbilens definitiva genombrott.

Men det kommer - därom är alla i branschen tämligen överens.

Det vi däremot får se mycket av redan nästa år är ny och stundom nästan science fiction-betonad säkerhetsteknik. Så sakteliga även i våra vardagsbilar. Fordon som via sensorer kan parkera själva och parera sidvindar för att ge en bekvämare färd. Och som med hjälp av radar och videokameror kan identifiera både fotgängare, cyklister och djur och automatiskt väja och bromsa om inte föraren själv klarar upp situationen.

Om det trots allt slutar i en olycka kan bilen själv larma räddningstjänsten och ange exakt position. Bilen kan också sända ut varningar till andra trafikanter i området om exempelvis halt väglag eller hinder på vägbanan.

Det handlar helt enkelt om att i möjligaste mån eliminera den svagaste punkten i dagens trafik - människan. Tekniken är inte bara pålitligare utan reagerar dessutom snabbare än en förare av kött och blod.

Med all den här nya tekniken, plus GPS, skulle en modern bil i princip kunna ta dig hela vägen hem medan du själv sitter i baksätet och läser tidningen. Dessutom säkrare än om du satt vid ratten. Men det återstår en del juridiska knutar att lösa upp innan det blir verklighet. Och det sker inte 2014.

Rolf Gildenlöw/TT