Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satsa spårbundet i inlandet

Annons

På 1990-talet påbörjades arbetet med att få till snabbtågstrafik mellan Stockholm och Jämtland. Målet sattes till en restid mellan Stockholm och Östersund på 4,5 timmar.

Vi är nu nere i 5 timmar, tack vare att vi lyckats få Banverket, EU och staten att investera drygt 2 miljarder i att förbättra järnvägsrälsen och säkerhetsanordningar. Restiden kommer knappast att minska mer med nuvarande förhållanden, på grund av att tågtrafiken ökar och det blir trångt på spåret och detta resulterar i väntetider. Så blir det när det inte finns tillräckligt med dubbelspår.

Utländska turister i Sverige gör av med mer pengar än vad vi själva gör av med när vi turistar i ett annat land. Turistnäringen är för första gången betydelsefullare för Sverige än vad exportindustrin är. Vårt land har blivit ett mycket attraktivt turistland, men jag anser att turismen kan utvecklas mycket mer och skapa än fler arbetstillfällen, om den ges de rätta förutsättningarna. Att förbättra infrastrukturen är enligt mig den viktigaste förutsättningen.

Ska vi kunna utveckla turismen ytterligare, skapa fler möjligheter för människor att besöka vårt län, skapa fler möjligheter för oss att försörja oss i vårt län så måste infrastrukturen förbättras. Vägarna måste naturligtvis bli bättre men de stora investeringarna måste ske i förbättring och utbyggnad av järnvägen. Jag tycker nu att det är dags att föra fram krav om att det ska byggas dubbelspår på hela sträckan Gävle och i första hand Östersund. Den sträckan är 37 mil, 10 av dessa har dubbelspår.

Jag uppfattar det som att inflytelserika i Jämtland, på alla nivåer hukar för att inte störa andra också viktiga projekt, till exempel krav om dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall och byggande av Norrbotniabanan. Jag menar att det är fel. I en demokrati ska vi alla framföra våra åsikter, speciellt i dessa tider. Min bestämda uppfattning är att det måste till dubbelspår på de sträckor som återstår mellan Gävle och Jämtland.

Om vi börjar nu , på allvar, att föra fram vår ståndpunkt, vad som behövs för att stärka turismen, att stärka inlandet så kan dubbelspår vara en verklighet om förhoppningsvis 15 år. En början kan vara att bygga många fler mötesplatser. När denna vår vision är en realitet blir restiden mellan Stockholm och Östersund under 4 timmar, till Åre under 5 timmar. Miljön blir bättre, trafikolyckor minskar, det skapas fler arbetstillfällen och vårt län kan utvecklas. Men, för att nå detta mål måste våra aktiva förtroendevalda, näringslivet och andra berörda föra fram kravet om mer järnvägsinvesteringar till inlandet.

Tord Andnor (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel