Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på en begagnad Toyota Prius

Fler miljöbilar finns tillgängliga på begagnatmarknaden. Elhybriden Toyota Prius har varit med i tio år och visar inga tecken på att tröttna.

Annons

Toyota Prius hybridteknik (el/bensin) var något helt nytt när modellen dök upp i Sverige för cirka tio år sedan. Tänk att köra nära nog utsläppsfritt i stadsmiljö.

Andra versionen av Prius kom 2004 och använder samma teknik som ettan. Däremot är testbilens design modernare, snyggare och smälter in bland konkurrerande femdörrarsmodeller på ett helt annat sätt än den kantiga "leksaksbilskarossen" hos Prius I. Dessutom är version II en aning längre, vilket märks i baksätet.

Den tajta halvkombin har fina kupéutrymmen med hyfsad sittkomfort, även om sittdynorna möjligen är en aning för hårda för en långresa. Tycker också att förarstolens justeringsmån nedåt är begränsad. Sikten runtom är förnämlig, med reservation för att den höga bakdelen kan försvåra fickparkering. Med backvarnare (som i testbilen) försvinner det problemet.

Utrymmet i baksätet är gott. Glipan mellan knä och framsäte är stor. Det är sämre ställt med takhöjden. Sitter man med rak rygg fungerar det, men när jag lutar mig mot nackstödet når huvudet taket. Rekommendation: längre än 180 centimeter åker fram. Bagaget (cirka 400 liter) sväljer några resväskor under insynsskyddet, men storlasten kräver nedfällt baksäte.

Testbilen är en välskött kärra från 2005 som körts 7 000 mil, de flesta av dem som tjänstebil. Prius är en populär sådan tack vare att elhybriderna (liksom el- och gasbilar) har 40 procent lägre förmånsvärde än bensin/diesel.

Jag följer el- och bensinmotorns växel- och samverkan på den överskådliga displayen mitt på instrumentbrädan. Ser att elmotorn (68 hästkrafter) ensam driver bilen i låga hastigheter, att den ger bensinmotorn (78 hästkrafter) extra kraft vid acceleration och omkörningar och att batterierna laddas vid motorbromsning. Fascinerande. I högre farter drivs bilen nästan enbart av bensin.

Lyssnar noga efter den relativa tystnaden när bensinmotorn stängs av vid stoppljuset, bara ljudet från fläkt och däck stör när jag rullar genom rondellen.

Kör- och vägegenskaper bör falla de allra flesta normalbilister i smaken, Prius susar fram tryggt och stadigt med växelföraren (liknar en liten joystick) i drive-läge, fjädringen är mjukt komfortabel. Modellen visar bra resultat från bilprovningen (förutom fler fel på positionslykta än medelbilen). Bara något enstaka batterifel har rapporterats genom åren. Det verkar som om verkstadsbesöken är sällsynta.

Prius andrahandsvärde ligger ganska högt. Bra för säljaren, sämre för köparen. Notera också att den angivna bränsleförbrukningen på 0,43 liter milen kan vara tio procent högre i verkligheten.