Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Satsa mer på lärarna"

Berg är en av landets sämsta skolkommuner. Camilla Ericsson, styrelseledamot i Lärarförbundet, ser vad som måste göras för att vända trenden.

– Läraren och lärarens kompetens är den enskilt viktigaste faktorn att värna om.

Annons

Varje år presenterar Lärarförbundet sin ranking över Sveriges skolkommuner, där hamnar Berg på plats 245.

Förbundet har tittat på flera olika faktorer. På två av dem, utbildade lärare och friska lärare, hamnar Berg bland de absolut lägsta bland Sveriges 290 kommuner. När det gäller utbildade lärare är Berg på plats 272.

– En del går att förändra på kort tid, men det krävs att vi har politiker som är beredda att satsa på skolan i Berg, säger Camilla Ericsson.

Vad behöver göras?

– Dels ska de titta på rekrytering av lärare på lång sikt. Jag tror att de har börjat reagera över det, men lite för sent kanske. Dels krävs en satsning på löner. Vi är en kommun i Norrlands inland. Ska vi kunna konkurrera med en större och mer central kommun måste vi kanske betala lite mer. En långsiktig plan för vad man vill med skolan i Berg, det saknar vi från politikerna.

Att lärarnas arbetsbelastning är för hög är något som Lärarförbundet i Berg och även övriga länet har flaggat för länge. När det gäller friska lärare placerar sig Bergs kommun på plats 277 av 290.

– Det är riktigt dåligt. Vi har under flera år sagt att det har varit en tickande bomb med arbetsbelastning. Till slut går det inte längre. Vi kan inte leverera Porschar när de betalar för folkvagnar, säger Camilla Ericsson.

Att Berg placerar sig så lågt när det handlar om friska lärare och har svårt att rekrytera lärare hänger ihop enligt Camille Ericsson.

– Så är det ju. På något sätt måste vi få förutsättningar i verksamheten för att göra ett gott jobb. När de förutsättningarna hela tiden naggas och naggas blir folk till slut sjuka. Vi har stor vilja i lärarkåren och även bland skolledarna, men inte förutsättningar för att kunna göra det jobb vi skulle kunna göra.

Camilla Ericsson gör också en koppling till skolledarnas ansträngda arbetssituation, något som LT berättade om i våras.

– Vi har många skolor, långa avstånd mellan skolorna och flera rektorer som har många skolor. Har vi skolledare som har goda möjligheter att vara pedagogiska ledare och driva utvecklingsarbete får vi lärare som har goda förutsättningar att göra sitt jobb. Det är jag övertygad om.

Ett helhetsgrepp från politiker när det gäller skolan och ett mer långsiktigt tänkande, med fokus på lärarna och deras kompetens, är vad Camilla Ericsson efterlyser.

– Läraren är den viktigaste resursen i kommunen. Det är bra att satsa på lokaler, iPads och läromedel. Men på något sätt finns det inget som är så viktigt för elevens måluppfyllelse som den enskilda läraren.