Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satirtecknaren: "Jag vill sätta leenden i deras ansikten"

Medelhavets hajar och IS-soldaters framfart. Presidenter på livstid och selfiesamhällets faror. Med humor och träffsäkerhet tecknar Alaa Rustom samhällskritiska bilder från Syriens krig – och vardag.
Nu väntar han och hans bror in framtiden i Grytan.

Det är mer än två år sedan bröderna Alaa och Bahaa Rustom lämnade krigets Syrien. Flykten gick först till Libanon men kriget påverkar också länderna runtom så de fortsatte. Från Turkiet till Grekland, genom Makedonien, Serbien, Ungern, Tyskland och Danmark. Till fots, i bland med bil. I somras kom de till Sverige.

Vi ses en av brittsommarens varma dagar på asylboendet i Grytan. Vi slår oss ner utomhus, intill granarnas långa skuggor.

– Var du än tittar ut i Sverige så ser du de här, säger Alaa Rustom och pekar på de röda stugorna som omger oss.

– Jag ritade såna när jag var liten, säger han och tecknar snabbt upp ett litet sagohus på skissplattan framför sig.

En av pennorna har arabisk text, den har följt med från Mellanöstern.

Brödernas pappa Khaled Rustom, som är kvar i Aleppo är journalist, en annan bror är, liksom Bahaa Rustom, fotograf. Alaa Rustom började teckna som mycket liten och inspirerades av alla de tidningar som hans pappa bar hem. Pappan såg sonens begåvning och försåg honom med färger, pennor och papper. Som 13-åring fick Alaa sin första bild publicerad och sedan dess har han det fortsatt. Första pris i en stor teckningstävling arrangerad av FN:s utvecklingsprogram gav honom en skjuts på vägen. Han flyttade till Damaskus och utbildade sig till journalist, vilket han också jobbat som, men mest har han jobbat som satirtecknare. Det är det han föredrar.

– Han var en viktig tecknare i Syrien, berättar Bahaa Rustom.

Några av hans många skarpa och humoristiska bilder finns med honom i mobiltelefonen: Hajen som väntar vid dukat bord på drunknade båtflyktingar, baggen som tar sig förbi IS-soldaten med argumentet att den är ett djur – IS dödar ju bara människor. Den arabiske presidenten som sitter på sin post från nappåldern till skelettstadiet. En teckning som visar två schackspelare med tv-huvuden berättar om hur statskontrollerade medier spelar spel med befolkningens åsikter.

– Media i Mellanöstern påverkar mycket vad folk tycker och medierna är ofta följsamma gentemot landets styrande. De målar upp en fin bild för folket, säger Alaa Rustom om sin bild.

– Många nyhetstidningar och magasin har slutat komma ut i Syrien, men det finns webbtidningar som fungerar, säger Alaa.

– Det är mindre kontroll på webbsidor och sociala medier "in general" – vad heter det på svenska? undrar bröderna.

"I allmänhet" svarar jag och skriver ner orden på skisspappret. De prövar orden och Alaa transkriberar dem på arabiska. Målet är att lära sig svenska i väntan på nästa intervju med Migrationsverket – en väntan som de tror kommer att vara i fyra månader.

I Syrien jobbade Alaa Rustom bland annat för nyhetstidningarna Baladna och Tishreen. I Libanon frilansade han för ett tv-program och gjorde varje dag en teckning på dagens tema för showen. Som skrivande journalist satsade han på att hitta de lite mer udda historierna, som den om den folkkära apan Saïd på Aleppos zoo vars bur en dag var tom – en story som engagerade många.

I Grytan har han tecknat flera karikatyrer av människor han mött där: Röda korsare och människor som är engagerade i integration genom Hej Främling! och Inlöparna.

– De gör att människor här ler, så jag vill sätta leenden i deras ansikten också, säger Alaa Rustom.