Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandell laddar för elbilsrally

Det suger rejält i magen när rallyföraren Patrik Sandell accelererar sin inlånade elbil, som han kör i dagens Zero rally.

Annons

En Tesla roadster accelererar från noll till hundra på under 4 sekunder och elmotorn ger motsvarande 288 hästkrafter.

Det känns som att slängas iväg i en karusell, kan LT intyga efter en kort provrunda.

När starten går på Stortorget vid lunchtid i dag sitter Patriks sambo Caroline Jonsson i andra framsätet och tävlingen är inte enbart en fråga om att köra snabbt till målet i Trondheim.

Flera olika specialetapper ska klaras av. En handlar om att köra slalom genom koner så snabbt som möjligt. En annan etapp går ut på att matcha en sträcka mot en viss snitthastighet och räkna ut tiden som krävs för att köra sträckan.

– Sedan måste man pricka mållinjen exakt på en fastställd tid i den etappen, säger Patrik Sandell som ställer upp för första gången i elbilsammanhang.

– Det känns ovanligt att köra en bil som inte låter och att allt kommer på en gång när man trampar på gasen.

Växelspaken har två lägen, fram och back, och under provturen med Patrik saknade han ha en högre växel att lägga i, efter de första sekunderna.

– Väldigt roligt att det här görs i Östersund, säger han om tävlingen där ett 60-tal klimatsmarta bilar är anmälda.

Rallyt ska demonstrera att det finns fullvärdiga alternativ till bensin- och dieselbilar.

På Storsjöteatern pågår samtidigt ett stort seminarium om eltrafik. En programpunkt på onsdagen handlade om energisnåla trafiksäkra lättviktsfordon.

– Vi har bara börjat skrapa på ytan för att få ned vikten på bilarna, säger Hans Folkesson som gav besökarna vissa nya perspektiv.

Hans lämnade ett toppjobb på Volvo, med tunga fordon, för att utveckla lätta elhybridbilar i svenska företaget Clean Motion där han är styrelseordförande.

Två av företagets bilar är utställda utanför teatern. De väger 150 kilo och har tre hjul. Enligt Hans Folkesson måste fordonstillverkarna minska vikten på bilarna drastiskt de kommande decennierna utifrån bränsle- och miljöaspekter.

– 50 kilo räcker inte långt, konstaterar han.

– Sjuttiofem procent av förbrukningen beror på bilens vikt. Vi har en miljard registrerade bilar i världen. År 2050 blir det 2,5 miljarder fordon som utvecklingen ser ut nu, men väldigt få tar upp det här, konstaterar Hans Folkesson.

I företaget Clean Motion jobbar man med kompositmaterial och karossen optimeras för krocksäkerhet genom tester och simuleringar. Nu ska man köra ett antal modeller i så kallade fältprov som ska visa vad de går för så här långt.

Batterierna tycks vara ett återkommande problem.

– Vi har testat fyra tillverkare av batterier och är inte nöjda med någon, säger Hans Folkesson.

Där har Tesla Roadster, som kostar en miljon, kommit ovanligt långt. Den klarar cirka 35 mils snålkörning på en laddning.