Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandell kör final i Las Vegas

Patrik Sandell är redo för säsongsfinalen. 6–7 november avslutas Global Rallycross Championship – i Las Vegas.

– Det ska bli jättehäftigt. Banan är byggd mitt inne i staden och tävlingen är en del i en stor bilsportmässa, berättar Sandell.

Annons

Den jämtländske motorprofilen har just återvänt från en veckas stenhård fysträning på Fuerteventura (näst största ön på Kanarieöarna).

– Jag tränar hårt året om. Det är viktigare än alla tror.

Är du bättre tränad än någonsin?

– Ja, det måste jag säga.

Sandell har alltså i princip gjort sin första fulla säsong i den nya popsporten. Han erkänner att steget från rally till GRC varit oväntat stort.

– Det har varit tuffare än jag trott. Jag har lärt mig sporten den hårda vägen och gjort rookiemisstag. Jag har blivit avknuffad och gjort tekniska fel.

– Det har varit en klassisk medium-säsong, med mycket stolpe-ut.

Skillnaden från rallycross är stor. Här handlar det mycket om reaktionsnabbhet, något som är livsviktigt för att bli en vinnare.

Sandell är femma just nu och kan som bäst bli trea om han vinner i Las Vegas.

Apropå tuffa heat: Du var rejält irriterad under några tävlingar?

– Ja, det är bra att det är hårt, det är en del av rallycross, men jag tycker att det varit för mycket tuffa tag i första böj. Men det blir bättre. Alla börjar acceptera hur vi ska köra mot varandra.

Patrik tror att den vildvuxna stilen kan bero på förarnas bakgrund.

– Alla kommer från olika typer av motorgrenar. En del från motocross, andra från F1. Blandningen är stor och det tar kanske tid innan man hittat rätt nivå.

Har du helt vänt ryggen åt rally?

– Alltså... jag har inte stängt några dörrar. Jag är bekväm med rallycross och tänker ge det en ärlig chans även nästa år.

Sandells kastbyte till rallycross verkar ligga helt rätt i tiden. Sporten växer enormt och till nästa år blir det dessutom en helt ny VM-serie. Den gamla EM-serien skrotas.

Därmed kommer två stora serier att drivas parallellt. GRC i USA och VM-serien.

Vad är charmen med rallycross?

– Körmomentet. Adrenalinkicken du får när det står en mängd bilar i rad i starten, med otroligt många hästkrafter, är så häftig. Alla bilar gör från noll till 100 kilometer på mindre än två sekunder. Den kicken får du inte i rally.

Annons