Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandell är redo för sin livs utmaning

Patrik Sandell byter rally mot rallycross.

Annons

Patrik Sandell är redo för sitt livs utmaning.

Han byter rally mot rallycross.

I nya världsserien Global Rallycross Championship.
– I tolv år har jag velat ha en sån här chans, säger han.

Lappkastet är lika överraskande som stort.

Den snart 31-årige östersundaren vänder rally ryggen. Den sport som gjort honom världskänd och i fjol gav honom plats i WRC-VM.

– Jag tände direkt när jag fick det här erbjudandet. Rallycross är verkligen är på frammarsch internationellt. Det är en möjlighet som är för stor för att tacka nej till, säger Patrik.

• Är du besviken på hur det gick i fjol med din satsning (Sweden World Rally Team) i rally-VM?

– Uppställningen var jättebra, men BMW lade ned satsningen mitt i säsongen och därför fick jag bara köra två tävlingar.

Chansen att lyckas i den USA-inspirerade rallycrosserien är dessutom avsevärt större än i rally-VM.

– I rally-VM måste du själv ha med dig så otroligt mycket pengar, men det behövs inte här. Dessutom finns det mycket pengar i rallycrosserien.

– Det här är också som utvecklingen har gått. Rallycross i städer blir mer och mer populärt.

Patrik gör en jämförelse med skidor.

– Alla tycker att en femmil är riktig skidåkning, men folk orkar inte se ett lopp som tar så lång tid. I dag är det sprint som gäller.

– Rally har alltid försökt få ut publiken i skogen, men rallycross gör tvärtom. De kommer själv till publiken. Media, publik och alla gillar att det tävlas i städerna.

Det finns främst tre anledningar till att rallycross på kort tid blivit så stor i USA:

1. Sporten passar utmärkt att sända i TV.

2. Tävlingarna är enkla. Loppen körs i stadskärnor eller på stora stadion. Racen är korta och först i mål vinner.

3. Ekonomiskt gynnas sporten av att det är sponsorvänligt och att tävlingarna drar mycket publik.

En fjärde plusfaktor är bilarna. Accelerationsförmågan från 0 till 100 är jämförbar med F1-bilar.

Patrik Sandell är minst sagt upprymd.

– I hela min karriär har jag strävat efter att köra i det bästa teamet, i den bästa bilen, med de bästa förutsättningarna. Nu får jag den chansen. Ford och OlsbergsMSE har varit på pallen i stort sett i alla tävlingar och dessutom vunnit mästerskapet de två senaste åren. Det är en otroligt stor grej, säger Sandell.

Global Rallycross Championship omfattar nio tävlingar, varav två körs i Europa, en i Brasilien, och de övriga sex i USA. Fyra av dessa körs tillsammans med X Games och minst en tillsammans med Nascar.

Samarbetet med Nascar har förstås varit en maffig katalysator för sporten, inte minst i USA. Faktum är att Sandell i en av tävlingarna kan tävla på samma bana som en annan östersundare, Alx Danielsson!

– Vad jag förstår kommer vi att köra på samma bana i vår femte deltävling (Bristol Motor Speedway). Jag och Alx kör i varsina lopp på lördag och huvudklassen i Nascar hålls på söndag.

Debuten sker i Brasilien, 21 april. Nedräkningen börjar redan i nästa vecka. Då ska Sandell köra tre testdagar i Bryssel innan han åker till Brasilien 20 april.