Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Samiska åter på schemat

När skolan i Skålan lades ner var många rädda att det samiska integreringsarbete som byggts upp under åren skulle förstöras.

Nu står samiska återigen på schemat för ett tiotal elever i Berg.

Annons

Och eleverna verkar förhållandevis nöjda:

– Fredagarna, då vi har samiska, är de roligaste skoldagarna, säger Evelina Solsten, som går i trean på Åsarna skola.

– Det är skillnad från hur det var i Skålan, men själva lektionerna är lika bra, tillägger Julia Pålsson, som går i femman på Klövsjö skola och som åker till Åsarna varje fredag för att delta i den samiska undervisningen.

Den 1 januari i år infördes en ny lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Nu omfattas även sydsamiskan av språklagen och ytterligare 13 kommuner har utsetts till förvaltningskommuner. Det betyder bland annat att de berörda kommunerna är skyldiga att erbjuda äldreomsorg på samiska samt samiskundervisning för grundskoleelever.

Bergs kommun är en av förvaltningskommunerna och har börjat utveckla det samiska integreringsarbetet.

Den samiska undervisningen har koncentrerats till Åsarna skola där de flesta samiska barnen numera går. En gång i veckan byts de traditionella lektionerna för nio elever ut mot samisk undervisning.

– Vi är tre lärare som delar på undervisningsansvaret. En håller i slöjdlektioner medan jag och en annan lärare håller i det språkliga, säger Katarina Päiviö.

När LT hälsade på under undervisningen i Åsarna i fredags fick eleverna lära sig de samiska orden för olika djur och deras spår. Dessutom gick Katarina Päiviö genom viss grammatik och eleverna fick träna sig på att muntligt presentera sig för varandra och berätta hur gamla de är och var de bor.

– Alla ligger på olika nivåer, bland annat på grund av åldersskillnaden. Det gäller att försöka göra undervisningen utmanande samtidigt som alla måste kunna hänga med, säger Katarina Päiviö.

Och även om det inte är särskilt lätt att lära sig ett delvis nytt språk verkar eleverna tycka att det är roligt.

– Uttalen är svårast, men det är väldigt kul. Vi lär oss nya saker varje vecka, säger Elias Solsten.