Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Säkerhetsansvarige kommenterar urspårningarna

En olycka kommer sällan ensam.
Förra veckan skedde två tågurspårningar i länet – med bara några timmars mellanrum.
– Det är en olycklig slump att det sker urspårningar så här tätt inpå varandra, säger Per Bruzell, säkerhetsansvarig på Inlandsbanan.

Annons

Båda tågen som spårade ur tillhör Inlandståg AB, ett dotterbolag till Inlandsbanan. Det första tåget var ett godståg på väg mot Gällivare, som natten mellan torsdag och fredag spårade ur mellan Hoting och Dorotea.

– Sex vagnar gick ur spår, säger Per Bruzell.

Några timmar senare, strax före klockan elva på fredagsförmiddagen, spårade ett timmertåg ur i Krokom. Inga personer blev skadade vid någon av olyckorna. Tågtrafiken på de båda sträckorna är i gång igen.

– Trafiken på banan kom i gång vid sextiden i morse, säger Per Bruzell om sträckan mellan Hoting och Dorotea.

När det gäller urspårningen i Krokom är det Trafikverket som är ansvarig för underhållet av banan. För sträckan mellan Hoting och Dorotea är det Inlandsbanan som är underhållsansvarig.

De båda urspårningarna ska nu utredas.

– Vi vet inte än vad de här urspårningarna beror på. Utredningarna tar ett antal månader, säger Per Bruzell.

Det talas ju ofta om ett eftersatt underhåll kring järnvägsbanor. Är det så i samband med urspårningen mellan Hoting och Dorotea?

– Vi måste utreda händelsen först innan det går att säga vad det kan bero på. Men vi följer de regelverk som finns kring underhåll och besiktning, säger Per Bruzell.