Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Säker och välutrustad, men stötig

Mycket utrustning, högt säkerhetsbetyg och antisladd som standard gör Citroën C4 intressant som begagnad. Tråkigare är att den har fler fel än medelbilen.

Annons

C4 är trevlig att köra, den är lätt och fin i styrningen och testbilens tvålitersmotor på 136 hästar ger trygga och smidiga omkörningar. Kör- och åkupplevelsen bleknar en aning på grund av bitvis stötighet och spårkänslighet. Modellen hade 16-tums fälgar som standard, som med testbilens 205 millimeter breda däck med 55-profil (något lägre än vanligt) ger en hård och i många stycken slagig gång över ojämnheter och vägbulor. På bättre motorvägsasfalt är det inte lika påfallande, men längre färder blir nog tystare med lite bulligare däck.

Instrumenteringen är i mitt tycke skönt fransk (eller lite crazy om man så vill). Här är det flytande kristaller som gäller för exempelvis varvräknare och hastighet. Kanske ska man vara Citroën-fan för att uppskatta det, men den stora informationstavlan ovanför instrumentbrädan samlar färddatorinformation på ett tydligt sätt. Snyggt och praktiskt.

Nästa finess är att rattnavet inte följer med rattutslaget runt, vilket först känns lite konstigt. Fördelen ska vara att ett fast rattcentrum underlättar utformning och funktion av krockkudden.

C4 skickar med mycket utrustning, antisladdsystem är standard. Full pott hos Euro Ncap är förstås en fördel. Jag vill också lyfta fram de rejäla stolarna med en sittdyna tillräckligt lång för att göra sitt jobb, det vill säga avlasta benen när du kör långt. Jag sitter med andra ord gott bakom ratten, där stolens och rattens inställningsmöjligheter hjälper till. Knappar och reglage är lättåtkomliga, konsolen rymmer klimat och radio, ratten farthållare, volymknappar och kanalsökare.

Överblicken är bra framåt och åt sidorna, däremot ger jag tummen ner på bakåtsikten där sluttande tak och grova c-stolpar stjäl blickfånget i backspegeln.

Den formmässigt snygga sluttande taklinjen är inte lika trevlig när jag slår i huvudet första gången jag stiger ur bilen, vilket är en detalj som försämrar in- och ursteg för längre förare. Detsamma gäller baksätet, som annars har tillfredsställande takhöjd och benutrymme. I C4 har Citroën hittat mesta möjliga volym för bagage, väl i klass med konkurrenterna i klassen.

Bilprovningen ger Citroën C4 2005 ett lägre betyg än medelbilen för modellrelaterade fel. Bland ägarrelaterade fel fastnar många C4 i nätet med felaktiga strålkastare.

Kanske är det en försumbar detalj, men jag noterar även att bakdörrarna inte riktigt vill stanna i öppet läge.