Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab nystartar med favorit i repris

Först ut från Saab sedan konkursen är ingen utlovad elbil. I stället återlanserar de 9-3 Aero, en fjorton år gammal modell som bara går att provköra i Trollhättan.

Annons

Ni kan storyn, Saab gick i konkurs i augusti 2011. Sedan tog Nevs, National Electric Vehicle Sweden över och lovade att el skulle bli företagets framtid. Nu kommer den första bilen ut till försäljning - men det är ingen elbil. I stället lyfter Nevs fram en klassiker, Saab 9-3 Aero från 2002, som inte är särskilt modern och inte det minsta snål.

Fabriken i Trollhättan har numera 700 anställda och kapacitet för att tillverka 150 000 bilar per år. I dag tillverkar de sex bilar per dag. Saab 9-3 Aero köps via nätet och hämtas på fabriken i Trollhättan. Det är också hit man får åka om man vill provköra bilen.

Modellen går att få i två färger, svart eller silver och är gjord i sedanutförande. Motorn är en 2,0-liters bensin med turbo och har 220 hästkrafter. Koldioxidutsläppet är dock hela 170 gram per kilometer med manuell låda och 200 med automat. Det är inte ens i närheten av godkänt i en modern bil där under 100 gram är acceptabelt.

Under testdagens runda på landsvägar kring Trollhättan får jag kämpa för att komma under en liter per mil. Nevs uttalade vision är att "forma mobilitet för en mer hållbar framtid" och 200 gram per kilometer är definitivt inte hållbart. Deras ursäkt är att de med Aero 9-3 vill få igång fabriken igen där allt måste fungera med 400 underleverantörer. Den utlovade elbilen ska komma nästa år, men uppgifter om räckvidd, vikt, pris och antal får vi inte veta. Först ska en pilotflotta om 200 bilar levereras till den kinesiska staden Qingdao, som äger 22 procent av Nevs.

Körupplevelsen är modellens styrka. Den är rolig och lätt att köra, med en stark motor, lagom styrning och en växellåda som varken blir för hård eller slapp. På de här punkterna har modellen åldrats med värdighet. Resten av bilen har inte gjort det. Det är möjligt att en kort tillvalslista är befriande men interiören känns inte dagsfärsk. Saabs signum med den gröna flygplansinspirerade texten som visar radiokanal är kvar. Bluetooth går att eftermontera och vill man ha navigation får man köpa en gps.

En nyhet finns, nya säten som lovas ha bättre pisksnärtskydd för kvinnor. Förutom det har säkerheten stått still. Det finns krockkuddar men inga säkerhetssystem som autobroms, dödavinkelvarnare, filbytarvarnare och adaptiv farthållare. Hur Saabs nya bilar ska förvandlas från fossiler till moderna konkurrenskraftiga elbilar återstår att se.

Helena Lundberg/TT

helena.lundberg@tt.se