Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab 9-5 banar väg

Över fem meter lång och med en saftig prislapp. Vart tog folkbilen vägen? Nya Saab 9-5 lär bli rätt sällsynt på svenska vägar och det är heller inte toppmodellen som ska rädda biltillverkningen i Trollhättan. Den har snarare en livsuppehållande uppgift i väntan på nya Saab 9-3 och 9-1.

Annons

Smaken är som baken. Många jag träffar utefter provkörningssträckan tycker att nya Saab 9-5 är snygg, sofistikerad och med tydliga Saab-DNA. Andra tycker att den är ful och fläskig. Alla är dock överens om att det var på tiden – efter 13 år var det dags att gamla Saab 9-5 fick en avlösare. Ett intressant och spännande alternativ i stora premiumklassen, hävdar Saabs PR-folk och radar upp en mängd avancerad teknik som nu erbjuds märkets suktande kunder. Men sanningen är att bilen inte har något som konkurrenterna inte redan har.

Head-up display, adaptiva bi-xenonstrålkastare, adaptiv farthållare, adaptivt chassi, nyckellöst lås/tändningssystem, parkeringshjälp och fyrhjulsdrift. Har ni hört det förut?

Bekanta motorer. Motorutbudet är det bredaste hittills - GM och Fiat är leverantörer. Och som vanligt finns det tre drivmedel att välja på: Bensin, diesel och E85.

Vid lanseringen finns två fyrcylindriga motorer; en 2-liters turbodiesel med 160 hästkrafter och en 2-liters bensinturbo på 220 hästkrafter. Den bensinmatade V6-motorn på 300 hästar som sitter i provbilen är utvecklad av australiska Holden medan turbotekniken är Saabs egen. Den är stark och reaktionssnabb, men vill ha en liter milen vid tämligen normal körning.

Lite senare kommer en ny bensindriven turbofyra på bara 1,6 liter och 180 hästkrafter. I samma veva kommer även en 2-liters E85-motor och en 2-liters 190-hästars diesel.

Körglädje. Köregenskaperna är högklassiga. Fattas bara annat, det är ju onekligen den genuina körglädjen som bygger stora delar av Saabs varumärke. Bakom ratten glömmer man nästan bort bilens väl tilltagna format. Desto mer påmind blir du i baksätet, även om den gigantiska kardantunneln stjäl plats och den neddragna taklinjen hämmar insteget för den som är reslig.

Förarplatsens design känns åtminstone delvis igen från Saab 9-3 och givetvis sitter man förträffligt.

Fyrhjulsdrivningen kommer från svenska Haldex och alla motorer kan kombineras med adaptiv chassikontroll.

Även om den billigaste versionen kostar 311 000 kronor är det väl inte troligt att nya 9-5 blir någon storsäljande modell i Sverige. I alla fall inte förrän kombimodellen är här nästa år. Men snart kommer Saab 9-4X (som byggs i Mexiko) och framför allt en ny 9-3. Dessutom räknas det för fullt på möjligheten att bygga en småbil, Saab 9-1, där det dock behövs en samarbetspartner. Så egentligen är väl 9-5:ans roll att återskapa märkets förtroende och bana väg för kommande volymmodeller.