Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska olyckorna med mc bli färre

Varje dag läser vi svarta rubriker om mc -olyckor. Varannan motorcyklist som dödas i Sverige gör det i en kollision med ett annat fordon. Alltför ofta handlar olyckorna om att bilisten inte sett motorcykeln. Riksorganisationen Sveriges Motor c yklister anser att samspelet mellan medtrafikanter är för dåligt och har därför startat kampanjen ”Se Oss”!

Annons

Redan tidigt på morgonen kom dagens första rapport. En bil har krockat med en motorcykel i Hedemora. Motorcyklisten är svårt skadad medan bilens förare och passagerare chockades. Vid lunchtid meddelade Radio Dalarna att motorcyklisten omkommit. Det är bara en i raden av alla mc-olyckor med en bil inblandad.

Sedan 1980 har antalet motorcyklar på de svenska vägarna tredubblats. Allt fler upptäcker att motorcykeln är ett smidigt sätt att pendla till jobbet. Majoriteten av de svenska motorcyklisterna är dock livsnjutare som kör hoj för ökad livskvalité.

Det finns över 30 0 000 motorcyklar i Sverige. Fler motorcyklar på vägarna betyder tyvärr också att olyckor sker. Omkring 50 personer har dödats de senaste åren samtidigt som omkring 350 personer skadas svårt. I hälften av dödsolyckorna har motorcyklisten krockat med ett annat fordon, oftast en bil. De flesta av dessa olyckor sker i dagsljus och i korsningar. Trygg-Hansa presenterade i april en studie av mc -olyckor där andra fordon var inblandade. I två tredjedelar av olyckorna har bilisten varit vållande till olyckan. Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att i 77 procent av dödsolyckorna har bilisten kört ut eller svängt vänster framför motorcyklisten. Vägverkets djupstudier av dödsolyckor 2000 – 2003 visade att i en tredjedel av korsningsolyckorna var sikten skymd.

Att man inte ser motorcyklister i trafiken har många förklaringar. Varför svänger en bilist ut framför en motorcyklist men lämnar företräde till en lastbil som närmar sig i samma hastighet? Det handlar om överlevnadsinstinkter.

Hjärnan uppfattar inte små fordon som faror i trafiken. Bilister ser andra bilar och större fordon men inte motorcyklister, därför att motorcyklar inte upplevs som ett hot. Även om antalet motorcyklar ökat på vägarna är vi betydligt färre än bilarna, vilket är en annan orsak. I en trafikmiljö med mängder av information sållas små motorcyklar bort.

En annan vanlig förklaring Sveriges m otor c yklister ofta läser i samband med en olycka är att bilföraren trodde det var en moped, inte en motorcykel. Även här uppfattar hjärnan att små föremål har en lägre hastighet än de faktiskt har. Dagens bilar är byggda för att skapa en säker miljö för dem som åker i bilen.

En motorcyklist sitter oskyddad på sitt fordon, även om han eller hon har skyddsutrustning från topp till tå. Därför leder nästan samtliga kollisioner med andra fordon till svårare skador på motorcyklisten än bilisten. I en krock med en bil är motorcyklisten alltid förlorare. Sveriges motorcyklister tror inte att någon bilist vill döda eller skada en annan trafikant. Däremot anser vi att hänsyn mot andra trafikanter och ett bättre samspel mellan medtrafikanter är något som glömts bort i trafiksäkerhetsdebatten. Här kan både motorcyklister och bilister bli bättre. Därför har Riksorganisationen Sveriges motorcyklister skapat en hemsida som handlar om problematiken: Där finns bland annat en film och tips till både motorcyklister och andra trafikanter.

Jesper Christensen

Generalsekreterare

Sveriges Motorcyklister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel