Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så kan Thomée räddas

Annons

Bor i Göteborg och besöker Östersund/Norderön två gånger om året, vinter och sommar. Till min stora häpnad, men mest ledsnad, fanns i år inte ångaren Thomée i staden.

Har i tidningen och på nätet tagit del av den beklämmande inställningen från kommunen, att man tänker sig att sälja av denna klenod och symbol för månghundraårig ångbåtstrafik på Storsjön, till och från Östersund. Varje sommar åker vi med både s/s Thomée och s/s Östersund på turer och njuter av färden och Storsjön. Har staden väl en gång sålt henne, kommer hon aldrig åter.

Detta därför att man ganska lätt kan inse att lönsamhet inte går att uppnå, med de krav och tyngande bestämmelser som åläggs en privat entreprenör. Kommunen vill ju inte ens bjuda på kajhyran! Återstår då att fortsätta äga fartyget, men åstadkomma ett antal åtgärder för att tillmötesgå rimlig kostnadsbild och allmänhetens och turisters tillfredsställelse.

Det behövs nödvändigtvis inte bemannad restauration ombord. Staden kan ordna servering på kajen, där folk även kan köpa med sig förtäring. Självfallet också att tillåta medhavd matsäck. För slutna chartersällskap ges tillstånd att servera alkohol inom ett cateringförfarande. Det hela skulle samtidigt antagligen gynna stadens arrendator på Verkön, som där driver fullödig restauration med övernattningsmöjligheter.

Sedan är det alldeles uppenbart att fartygets bevarande är en angelägenhet för alla kommuner runt Storsjön. Allt som drar folk till Jämtland är av godo för alla. Man reser ju runt i länet när man nu är här. Östersunds stad borde genast förhandla fram bidrag från grannkommuner och låta fartyget göra ett antal turer från dessa. Kommunerna kan bjuda äldre på en nostalgisk dag ombord. Allt kan väl ändå inte vara neddragningar!

Om det trots allt, och då inte särdeles vidsynt, skulle anses för dyrt att låta henne segla, ja då återstår att lägga henne permanent vid kaj, med tillträde och förtäring ombord som s/s Norrtälje i staden med samma namn, och som barken Viking i Göteborg.

Men då skulle Östersunds kommun i stället ge bidrag till ångaren Östersund och de eldsjälar som finns där, så att hon kan gå fler turer från staden under juli månad och några i augusti för tyskarna. Thomée går ju på dieseluppvärmd ånga, men s/s Östersund eldas med ved och är därmed den enda riktiga ångaren från svunna tider, även om Thomée är K-märkt.

Inte kan väl Östersund och Jämtland utplåna en del av sin historia och detta kulturarv?

 

Jan-Åke Lindstedt, Göteborg

Sjökapten och ex krögare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel