Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så kan Strömsund klättra

Annons

Gudrun Hansson, (S) kommunalråd Strömsunds kommun konstaterar helt rätt, i LT den 9 september, att det värsta som kan hända för kommunens överlevnad är om företag skulle läggas ner eller att företag inte vill vara kvar. För kommuner som kämpar i motvind borde det vara en självklarhet att varje företag behövs. Strömsund hamnade på 231 plats bland Sveriges 290 kommuner i Svenskt Näringslivs ranking av lokalt företagsklimat, 2013, en försämring med 51 platser från 2012.

En viktig faktor för hur en region utvecklas är hur bra eller dåligt företagen upplever företagsklimatet.

Företagsklimat handlar om vilka förutsättningar och attityder som möter de företag som både är verksamma i regionen men också hur nya, kommande företag upplever att deras idéer tas tillvara och vilken kultur till företagande man bemöts av. Flera studier pekar på hur företagsklimatet påverkar såväl skatteintäkter, integration och en kommuns utveckling. Jämtland är en av de regioner där företagen bedömer att företagsklimatet har försämrats de senaste åren, enligt Svenskt Näringslivs enkätundersökningar.

Det finns exempel där kommuner i Norrland avsevärt lyckats förbättra sitt företagsklimat. Timrå har gjort en målmedveten satsning som förändrat företagens vardag. För tolv år sedan rankades kommunen på 249:e plats, i dag 65:e i Sverige – och bäst i Norrland. I skriften Ewas femma finns kommunledningens strategiska tänk beskrivet:

1. Tydligt mål.

2. Bra dialog med företagen.

3. Bästa tänkbara service.

4. Ständiga förbättringar.

5. Tydligt ledarskap!

Att politiker driver arbetet med företagsklimatet, som Timrå gjort, borde vara grundläggande oavsett partitillhörighet. Här ovan har ni fått fem tips för hur Jämtland kan bli ett mer framgångsrikt företagarlän.

Ola Toftegaard, Svenskt Näringsliv Jämtland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel