Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så kan ett stöd till miljöbilar utformas

Miljöbilspremien är avvecklad. Den hade dock nackdelen att vara finansierad av statliga medel i stället för att vara självfinansierad. Då blir det alltid en massa tjafs om pengarna.

Annons

Mitt förslag är självfinansierat och gäller nybilsförsäljning men kan även omformuleras för att fungera på lastbilar, bussar och mopeder.

Sätt en utsläppsgräns som referensvärde till exempel 120g CO2 (koldioxid)/km som är skattegränsen för miljöbil i dag.

Fordon som har högre förbrukning/utsläpp beläggs med en miljöavgift på 1 000 kr onor per extra gram koldioxid/km i utsläpp d et vill säga om bilen släpper ut 129 g/km så får man betala 9 000 kr onor extra vid ett nyköp.

Dessa pengar sätts in i en fond. På samma sätt får man pengar utbetalade om bilen släpper ut mindre mängd koldioxid/km. Det vill säga, köper man en bil som släpper ut 99 g koldioxid/km så får man 21000 kronor tillbaka från fonden. Köper man en ren elbil det vill säga med 0 g koldioxid/km så får man maximala 120000 kronor tillbaka att rabattera priset med. Detta helt skattefritt det vill säga en ren transaktion mellan olika bilköp.

Redan i dag betalar nybilsköparna höga belopp för att få till exempel en motorstarkare bil. Valet mellan en 4-cylindrig och en 6-cylindrig motor kan kosta 50000 kronor extra.

Alltså är köpare av motorstarka fordon en relativt prisokänslig konsumentgrupp.

Den som ändå väljer en bil med höga utsläpp kan alltså ”döva” sitt miljösamvete eftersom det gör att någon annan kan få sin miljöbil rabatterad.

Köper man en bil med utsläpp på 240 g koldioxid/km så kommer man att få betala 120 000 kronor extra som går oavkortat till någon som i stället väljer en elbil.

Det finns ingen övre gräns för hur mycket extra en miljöovänlig bil kan kosta extra medan ”miljöbilspremien” är maximalt 120000 kronor. Går fonden precis runt innebär det att Sverige har nybilsförsäljning med 120 g koldioxid/km i snitt.

I dag ligger snittförbrukningen för nybilsköp på 164 g koldioxid/km, vilket skulle ge i snitt 4 4 000 k onor /nybilsköp till fonden.

Efter några år med systemet i drift kommer fonden att gå minus eftersom snittförbrukningen då sjunkit under 120 g koldioxid/km. När fonden börjar tömmas bör man alltså fundera på att flytta gränsen, lägga in statliga medel eller helt avveckla systemet.

Men innan dess har fonden gjort mycket nytta. Den skulle ge extra fart till utvecklingen av miljöbilar det vi säga ett högteknologiskt område där Sverige skulle kunna bli stora. 120000 kronor i rabatt på en elbil där batteriet är dyrt kommer att göra stor skillnad för konsumenten.

Per Edström

Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel