Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så fick Bräcke länets bästa utegym

Under onsdagskvällen invigs Bräcke Outdoor.
Ett utegym och hinderbana som passar den stekheta funktionell tränings-trenden som hand i handske.
– Det betyder jättemycket. För hela byn och för oss som tränar, säger Madeleine Teland, en av de som tränar på anläggningen.

Annons

För Bräcke SK:s eldsjäl och instruktör Camilla Bruman är uteanläggningen som nu står färdig bredvid gymnasieskolan på andra sidan järnvägen en dröm som går i uppfyllelse.

– Jag har drömt om det här i flera år och nu är det äntligen verklighet. Det är stort, säger hon.

Bräcke Outdoor består av två hinderbanor, flera träningsstationer som exempelvis chins, dips, stockvält (!) och farmers walk (bära tunga vikter en sträcka). Dessutom så finns asfaltsplaner för innebandy och basket. Utegym finns på ett par olika ställen i länet. Bland annat i Östersund. Men Bräckes anläggning är en helt ny nivå.

Tidigare har Bräcke SK fått hålla till i skogen eller i gympasalen med sina Boot camp-pass.

– Vi har finansierat det med hjälp av bland annat Allmänna arvsfonden. Monica Sandström har betytt väldigt mycket då hon är duktig på att söka medel. Totalt har det kostat 1,1 miljoner kronor, säger Camilla Bruman.

Funktionell träning, med skivstång och egen kroppsvikt, har blivit en allt mer populär träningsform. Att dessutom träna cirkelträning med olika träningsstationer i följd med liten eller ingen vila mellan stationerna har också lovordats.

Skälen är att den typen av träning, på engelska High intensity interval training (högintensiv intervallträning), enligt flera studier ger en högre fettförbränning än traditionell löpträning.

Det är exakt den typen av träning som Bräcke Outdoor lämpar sig bäst för. När LT är med på ett pass på måndagen innan invigningen så är ett 30-tal Bräckebor på plats. Först leder Camilla Bruman dem genom en omfattande uppvärmning.

Sedan är det dags.

Deltagarna sprider ut sig två och två på ett femtontal stationer. När Camilla Bruman blåser i sin pipa är det full fart. Ända tills hon blåser pipan 50 sekunder senare. Då är det i rask fart över till nästa station. Efter ett helt varv är det dags för att vätskepaus och att hämta andan.

– Mycket bra. Jag är lagom trött så att jag orkar ett varv till, säger Madeleine Teland, en av deltagarna.